14 آبان 1401 - 08:54
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

تسهیلات تکلیفی عاملی برای افزایش نرخ‌ سود بانک‌ها

کارشناس اقتصادی معتقد است تسهیلات تکلیفی مشکلاتی را برای منابع بانک‌ها ایجاد می‌کند که به رقابت نرخ سود برای جذب سپرده می‌انجامد.
کد خبر : ۱۴۲۴۵۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، یکی از مشکلات بازار پول در کشور تسهیلات تکلیفی است، تسهیلات تکلیفی که معمولا از سوی مجلس و همچنین دولت به بانک‌ها ابلاغ می‌شود، صدای مدیران بانک‌ها را درآورده است، زیرا ماهانه شاهد افزایش تعداد تسهیلات تکلیفی هستیم، اما منابع بانک‌ها جوابگوی این تعداد از تسهیلات تکلیفی نیست، به همین دلیل شاهد ایجاد صف در اخذ تسهیلات هستیم.


در این باره علی عمیدی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: سیاست گذاری‌های پولی تابع دستور نیست، بنابراین سیاست گذاری‌های پولی باید برمبنای واقعیت‌های اقتصادی صورت گیرد.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آن چیزی که ما در عمل می‌بینیم، یک انضباط مالی دیر هنگام است و نباید فراموش کنیم که بانک‌ها از نظر انضباط مالی دچار مشکل شده‌اند.


این تحلیل‌گر بازار‌های مالی عنوان کرد: همچنین شاهد هستیم که زیان‌های انباشته در بانک‌ها بیشتر شده است، در نتیجه بانک‌ها به بانک مرکزی برای تامین مالی فشار وارد می‌کنند، حال اگر این سیاست‌ها به درستی اتخاذ می‌شد، بسیاری از این مشکلات به وجود نمی‌آمد.


این کارشناس پولی و بانکی بیان داشت: اکنون ترازنامه بسیاری از بانک‌ها، برای صاحبان سهام سود ایجاد نمی‌کند و این خلق پول سنگین، منشا افت ارزش پول و حتی بالارفتن تقاضا برای پول شده است.


عمیدی در پایان تاکید کرد: تسهیلات تکلیفی ابلاغ شده به بانک‌ها فشار‌هایی را بر بانک‌ها تحمیل می‌سازد که برای تامین منابع خود نرخ‌ سود را بالا می‌برند، بنابراین باید در سیاست‌های کلان پولی به فکر چاره جویی باشیم و منابع مالی ارزان قیمتی را به بانک‌ها تزریق کنیم و ازسوی دیگر باید از رشد شتاب دهنده خلق پول جلوگیری کنیم.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر