رکورد‎‌شکنی کاهش قیمت گاز در اروپا

رکورد‎‌شکنی کاهش قیمت گاز در اروپا
با اینکه کاهش گاز به پایین‌ترین سطح خود رسیده اما هنوز اروپا در نقطه مطمئنی نسبت به بحران قرار نگرفته است.
کد خبر : ۱۴۲۵۴۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، قیمت گاز طبیعی در نتیجه اقدام اتحادیه اروپا و جلوگیری از بحران انرژی کاهش یافته است. قیمت پایه پاز بازار اروپا امروز ۴.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به پایین‌ترین سطح خود در هفت هفته گذشته رسید. رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه نسخه کوچک‌تری از برنامه پنج بخشی خود را با هدف محدود کردن مصرف نیرو و فراهم کردن نقدینگی برای جلوگیری از درگیر شدن کل اقتصاد منطقه در بحران انرژی، ارائه خواهد کرد.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا قصد دارد تقاضا برای نیرو را کاهش داده و درآمد اضافی شرکت‌های تولیدکننده برق از منابع دیگر بجز گاز، را محدود کند. این اقدام از طریق تعیین سقف روی قیمت نیروی تولید شده با استفاده از منابع تجدیدپذیر، لیگنیت یا هسته‌ای، انجام خواهد شد.

 

بهای معاملات گاز ماه آتی هلند ساعت ۹ و ۳۷ دقیقه به وقت محلی در آمستردام، با ۴.۳ درصد کاهش، به ۱۸۲.۳۳ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت‌ها در دو روز معامله گذشته، ۱۴ درصد کاهش پیدا کردند. قرارداد انگلیسی مشابه، روز سه شنبه سه درصد کاهش داشت.

 

بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: آلمان قصد دارد از صندوق ایجاد شده برای کمک به شرکت‌ها در برابر آسیب‌های دوران پاندمی کووید، استفاده کرده و ضمانت وام برای شرکت‌های انرژی فراهم کند. بانک توسعه دولتی کی اف دبلیو بر این مکانیزم نظارت خواهد کرد و حجم ضمانت‌های وام، حدود ۶۷ میلیارد یورو (۶۷.۹ میلیارد دلار) خواهد بود. دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، این طرح را در نشست روز چهارشنبه هیات دولت تصویب خواهد کرد.

 

صدراعظم آلمان روز سه شنبه گفت: با وجود کاهش جریان گاز از روسیه، آلمان به مدد تدابیری شامل تمدید فعالیت دو نیروگاه هسته‌ای، در موقعیت خوبی برای سپری کردن زمستان قرار دارد.

 

آیا قیمت‌های پایین گاز پایدار خواهند بود؟

 

رویترز معتقد است که پاسخ به این سوال خیلی به آب و هوا و تأثیر آن بر تقاضای گاز بستگی دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که اروپا تا دو هفته آینده زمستان متعادلی را تجربه خواهد کرد. این امر سرعت برداشت از ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد. پیش‌بینی‌های بلندمدت هم نشان می‌دهد که زمستان امسال بیشتر اروپا دمایی ملایم‌تر از حد معمول خواهد داشت.

 

کارشناسان می‌گویند تفاوت مصرف گاز بین زمستان سرد و معتدل حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب یا ۷ تا ۸ درصد کل تقاضای گاز اتحادیه اروپا است.

 

یکی دیگر از نگرانی‌ها این است که وقتی چین اقتصاد خود را به طور کامل بازگشایی کند، چه اتفاقی برای تقاضای LNG خواهد افتاد. پکن بزرگترین خریدار LNG در جهان است، اما سیاست کووید صفر مانع از عملکرد اقتصاد این کشور با ظرفیت کامل شده است. اگر پویایی اقتصاد این کشور در ماه‌های آینده تغییر کند، رقابت برای این کالا بیشتر خواهد شد و قیمت‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند.

 

آیا بحران گازی اروپا پایان یافته است؟

 

تحلیلگران بر این باورند که هرچند قیمت گاز اروپا به سطحی کاهش یافته که در بیش از چهار ماه گذشته مشاهده نشده بود، اما این پایان بحران انرژی نیست!
بروماندر، تحلیلگر ریستاد انرژی در این خصوص می‌گوید: «وسوسه در اروپا این است که یک نفس راحت بکشیم و به تصمیمات سختی که در مورد تقاضا و عرضه گرفته شده است، اذعان کنیم. اما عواملی مانند افزایش تقاضا برای LNG از آسیا در صورت تجربه زمستان سرد یا قطعی بزرگ در زیرساخت‌های گاز، می‌تواند بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.»

 

تام مارزک مانسر، رئیس بخش تجزیه و تحلیل گاز در ICIS نیز می‌گوید: «آیا ما از بحران خارج شده‌ایم؟ مطلقاً نه. در حالی که اکنون هوا ملایم است، یک دوره سرمای طولانی هنوز می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها در اواخر زمستان یا در زمستان آینده شود.»

 

به گفته او، قبل از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد کل گاز طبیعی خود را از مسکو تامین می‌کرد، اکنون این مقدار به زیر ۱۰ درصد رسیده است. این یعنی اروپا برای پر کردن مجدد ذخایر گازی خود در تابستان ۲۰۲۳ با چالش مواجه خواهد بود.

 

چندین کارشناس هم هشدار داده‌اند که موفقیت اروپا در سطح بالای ذخیره سازی تا حد زیادی با گاز روسیه به دست آمده و این یعنی چراغ خطر در اروپا هنوز روشن است. علاوه بر این پر بودن ذخایر گازی اروپا هرچند به قیمت‌گذاری منفی برخی محموله‌های ال‌ان‌جی در روز‌های اخیر منجر شد و خوشحالی‌هایی را در پی داشت، اما همزمان محدودیت‌های زیرساخت‌های اروپا برای ذخیره کردن گاز را هم نشان داد.

 

ینس سودکوم، استاد اقتصاد بین‌الملل در مؤسسه اقتصاد دوسلدورف به واشنگتن پست گفته است: «اگر به سه تا چهار ماه گذشته برگردیم می‌بینیم هیچ‌کس انتظار نداشت ما جایی که امروز هستیم باشیم. با این حال همه چیز همچنان ممکن است در ادامه طور دیگری پیش برود، عمدتاً به دلیل دما یا چیزی غیرمنتظره مانند یک اقدام خرابکارانه، اما حداقل در حال حاضر اوضاع بهتر از حد انتظار به نظر می‌رسد.»

 

کارشناسان بانک MUFG با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر کاهش محدودیت‌ها توسط تولیدکنندگان کود در اروپا گفته‌اند: ریسک کنونی بازار گاز اروپا، احتمال افزایش تقاضا است. ما پیش‌بینی می‌کنیم قیمت گاز به طور متوسط ۲۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت در سال آینده باشد. از این رو برخی کارشناسان حتی بر این باورند که هنوز احتمال جیره‌بندی گاز در اروپا در ماه‌های پیش رو و زمستان امسال وجود دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر