14 آبان 1401 - 09:10
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

نوسان بازارها در نتیجه تخلیه هیجانات موقتی/ تقویت ارزش پول ملی نیاز به ثبات اقتصاد دارد

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: تخلیه هیجانات اجتماعی و اقتصادی در بازارها و به ویژه بازار ارز کلید خورده است.
کد خبر : ۱۴۲۶۰۵

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: تقویت یا کاهش ارزش پول ملی و کاهش و افزایش نرخ ارز متاثر از پارامتر‌های اقتصادی مختلفی است.

 

وی افزود: رشد نقدینگی در سال‌های متمادی از یک سو و نرخ رشد اقتصادی که در یک دهه گذشته، نزدیک به صفر بوده است از سوی دیگر اقتصاد ایران را دچار چالش‌های متعددی کرده که به از دست رفتن ارزش پول ملی وقدرت گرفتن و ارزش یافتن ارز‌های خارجی منتهی شده است.


وی در این باره افزود: در هنگامه‌ای که بین نرخ رشد اقتصادی و رشد پایه پولی و نقدینگی توازنی در میان نباشد، طبیعتا پایه پولی کشور تضعیف می‌شود، هر چند این موضوع به سبب مسائل اقتصادی اتفاق می‌افتد، اما بخشی از این روند می‌تواند ناشی از عوامل سیاسی مثل اثرگذاری تحریم‌های شدیدی باسد که چابکی را از اقتصاد ایران گرفته است.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: قطع به یقین تحریم اقتصاد ایران، بسیاری از رفتار‌ها و پیشنهاد‌هایی که در علم اقتصاد وجود دارد را کم اثر و حتی بی اثر می‌کند. تثبیت ارزش پول ملی در شرایط نرمال ممکن است بنابراین در دوران غیر عادی مثل شرایط تحریمی، نمی‌توان انتظار کارکردی عادی در اقتصاد داشت و تثبیت ارزش پول ملی در آن محقق شود.


وی در این باره توضیح داد: زمانی که دلایل سیاسی مانند تحریم وجود دارد این پارامتر‌ها را باید فراموش کرد و برگردیم به اینکه در شرایط جنگی و تحریم چه باید کرد، به همین دلیل همدلی و همفکری همه اجزای حاکمیت و نخبگان برای ارائه راهکار‌های عملی و مفید‌تر بسیار ضروری است.


حریری به مسائلی که به بحران‌های اقتصادی شدت بیشتری می‌دهد اشاره کرد و گفت: اتفاقات اخیر در حوزه داخلی متاسفانه مقداری سطح انتظار تورمی را بالا برده و منجر به مسائلی شده که تقاضای دلار به صورت اسکناس را افزایش داده است. در نتیجه اتفاقات اخیر را نمی‌شود در کوتاه مدت مورد ارزیابی دقیقی قرار داد، بلکه در شرایط آرام و نرمال‌تر می‌توان وضعیت از سر گذشته را به درستی مورد تحلیل قرار داد تا برای عدم تکرار چنین شرایطی برنامه ریزی‌های درستی صورت بگیرد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: طبیعی است وقتی بحران سیاسی داخلی و خارجی پیش می‌آید انتظارات فزاینده و تقاضا‌های کاذب بسیاری را به بازار هدایت می‌کند. همچنین وضعیت بازار سرمایه در چند ماه اخیر باید در نظر گرفته شود چرا که وضعیت بازار سرمایه درماه‌های گذشته چندان به سامان نبوده به طوری که روزانه شاهد ریزش‌های متوالی بورس بوده ایم.


وی در این باره تصریح کرد: پول‌هایی که اشخاص حقیقی از بورس در یک ماه اخیر خارج و به بازار‌های موازی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا منتقل کردند منجر به نوسانات بزرگی در این بازار‌ها شده که اینک شاهد تخلیه این هیجانات در بازار ارز هستیم. به هر حال چالش‌های امروز اقتصاد شاید به شکل اقتصادی قابل تحلیل نباشد چرا که بیشتر حاصل از هیجانات موقتی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها