کارشناس بازار طلا در گفتگو با ایبنا مطرح کرد:

اوراق سکه، حباب سکه را کاهش داد/اوراق سکه موثر در کاهش نرخ ارز

اوراق سکه، حباب سکه را کاهش داد اوراق سکه موثر در کاهش نرخ ارز
یکی از اثرات مثبت اوراق سکه بانک مرکزی این بود که فقط در دو روز حباب سکه طلا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
کد خبر : ۱۴۲۷۸۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، از روز سه شنبه معاملات اوراق سکه بانک مرکزی شروع شده است، اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل ۱۰۰ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

همچنین سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق درصورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

با توجه به اهمیت این موضوع تاثیر اوراق سکه طلا بر بازار طلا و همچنین بر بازار ارز را بررسی کرده ایم.

محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا، در گفتگو با ایبِنا گفت: فروش اوراق سکه در بورس کالا موجب شد حباب سکه طلا به شدت کاهش یابد و کاهش حباب سکه یک اقدام بسیار مثبت بانک مرکزی در مدیریت بازار طلا است.

این کارشناس بازار‌های مالی بیان داشت: برای اوراق سکه مدت محدود ۶ ماهه تعیین شده است و مقدار اوراق نیز محدود است و اطلاع رسانی این اوراق نیز محدود بوده است، به همین دلیل بسیاری از مردم از کم و کیف آن خبر نداشته اند، بابراین با گذشت زمان مردم آشنایی بیشتری با این ابزار مالی فرا خواهند گرفت و استقبال از اوراق سکه بیشتر خواهد شد.

کشتی آرای گفت: یکی از اهدافی که بانک مرکزی از انتشار اوراق سکه پی گیری می‌کند، جذب نقدینگی است تا از این طریق بتواند نرخ ارز را کنترل کند.

وی افزود: در دو هفته گذشته بسیاری از نقدینگی مردم به سمت بازار ارز و طلا حرکت کرده بود، به طوری که موجب ایجاد حباب در این بازار‌ها شده بود، این موضوع موجب شد تا التهاب در این بازار‌ها ایجاد شود و فقط ورود نقدینگی به بازار طلا موجب شده بود تا حباب سکه طلا به حدی افزایش بیاید که در تاریح سکه طلا این حباب بی سابقه بوده است.

این کارشناس بازار طلا تصریح کرد: یکی از اثرات مثبت اوراق سکه بانک مرکزی این بود که فقط در دو روز حباب سکه طلا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در روز‌های آینده کاهش حباب سکه طلا نیز تداوم خواهد داشت.

وی افزود: در روز معامله هر اوراق سکه بانک مرکزی ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شده است، این در حالی است که در همان روز سکه طلا ۱۶ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله می‌شده و در سررسید قیمت سکه به هر قیمتی که معامله شود، در همان قیمت تسویه صورت می‌پذیرد.

این کارشناس بازار طلا گفت: عده‌ای فکر می‌کنند که، چون قیمت معامله اوراق سکه بانک مرکزی پایین‌تر از بازار آزاد بوده است، پس قیمت سکه ریزش خواهد کرد، اشتباه است، بلکه علت این است که بانک مرکزی حباب قیمت سکه را قبول ندارد، بنابراین قیمت اوراق سکه طلا پایین‌تر از قیمت روز سکه معامله شده است.

کشتی آرای در پایان تاکید کرد: از طرف دیگر معاملات اوراق سکه به صورت مزایده است و در مزایده قیمت پیشنهاد داده می‌شود و در بالاترین قیمت پیشنهاد شده معامله صورت می‌گیرد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر