در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

یک تیر و دو نشان بانک مرکزی با انتشار اوراق سکه

سیاست عرضه اوراق سکه در بورس کالا منجر به تقویت پایه پولی می‌شود که خود به خود ابزار مناسبی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم است.
کد خبر : ۱۴۲۸۳۷

رحمان سعادت اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص مزیت‌های عرضه و انتشار اوراق سکه بانک مرکزی گفت: خرید اوراق سکه دو مزیت دارد از جمله تقاضای موجود در بازار را برای خرید سکه کنترل می‌کند، موضوعی که منجر به کاهش سفته بازی و دلالی در این بازار می‌شود.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: با کاهش تقاضای خرید سکه، بازار سکه به تعادل نسبی می‌رسد. از سوی دیگر با توجه به معتبر بودن اوراق، بانک مرکزی می‌تواند از این ابزار برای تامین بودجه کشور برای تامین بخشی از کسری بودجه و جلوگیری از افزایش تورم استفاده کند. به هر حال در شرایط سخت تحریمی دولت‌ها گا‌ها مجبور به چاپ پول می‌شوند به نظر می‌آید این تمهید بانک مرکزی می‌تواند کمک خوبی به دولت در راستای تامین بودجه شش ماه آخر سال و عدم استقراض یا چاپ پول باشد.


سعادت تصریح کرد: به عبارت دیگر، سیاست عرضه اوراق سکه دربورس کالا منجر به تقویت پایه پولی می‌شود که خود به خود ابزار مناسبی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم است از این جهت می‌توان گفت اقدام اخیر بانک مرکزی در عرضه و انتشار اوراق سکه مناسب بوده و با یک تیر همزمان دو نشان زده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: با توجه به تورم زا بودن اقتصاد ایران، چنین تمهیداتی می‌تواند مانع افزایش نرخ تورم شود و تورم کنونی ۴۰ درصدی را کنترل کند که نه تنها بالاتر نرود، بلکه کاهش هم بیابد به طوری که شاهد افت نرخ تورم از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد باشیم.


وی در خصوص اثر گذاری متغیر‌های مهم اثر گذار روی نرخ تورم گفت: با توجه به اینکه متغیر‌های بسیاری روی نرخ تورم تاثیرگذار هستند، ولی قیمت سکه و دلار به عنوان پیشران‌های قیمت گذاری در کالا‌های دیگر اثر گذار است، لذا بانک مرکزی با کنترل قیمت دلار و سکه می‌تواند از افزایش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کند.

 

سعادت در ادامه خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به عنوان یک نهاد تاثیرگذار و تنظیم کننده نقش اساسی در کنترل و کاهش نرخ تورم دارد، چرا که مرجعیت قیمت گذاری نیز برعهده دارد، به همین دلیل باید از ابزار‌های مختلفی برای تحقق کاهش نرخ تورم و کنترل آن استفاده کند البته دولت نیز باید سیاست‌های درستی در پیش بگیرد، چرا که سیاست‌های غلط، منجر به از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر