20 آبان 1401 - 11:45

راهکار دولت و بانک مرکزی برای کاهش زیان انباشته بانک‌ها

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد راهکاری دولت برای رسیدگی به زیان انباشته بانک‌ها را تشریح کرد.
کد خبر : ۱۴۲۸۴۸

به گزارش ایبِنا، سیدعباس حسینی، با تاکید بر اینکه از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم بحث اصلاح ساختار مالی بانک‌ها، چه بانک‌های دولتی و چه سایر بانک‌ها، به همراه بانک مرکزی درحال پیگیری است، اظهار کرد: از جمله کار‌هایی که در این راستا درحال انجام است، پیگیری‌های مکرری است که در خصوص اموال مازاد صورت گرفته است تا بانک‌ها دارایی‌های مازاد خود را به فروش برسانند.

وی ادامه داد: دومین اقدام افزایش سرمایه بانک‌ها است که از این طریق بتوان نسبت کفایت سرمایه آن‌ها را افزایش داد. سومین اقدام نیز پیگیری و نظارت بیشتر در تسهیلات پرداختی است تا در جای مناسب هزینه شود که منجر به عدم بازپرداخت اقساط شود. در کنار همه این اقدامات پیگیر مطالبات بانک‌ها از دولت نیز هستیم.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد با بیان اینکه مجموع اقدامات مذکور کمک می‌کند توان مالی بانک‌ها و زیان انباشته آن‌ها اصلاح شود، گفت: همچنین در ساختار مدیریتی اقداماتی انجام می‌شود و اصلاح ساختار مالی نیز در اصلاح ترازنامه‌ای و سود و زیان کمک کند.

حسینی تاکید کرد: این اقدامات با هماهنگی بانک مرکزی درحال انجام است و تا پایان سال قطعا اتفاق خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.


نگاهی به صورت‌های مالی برخی بانک‌ها

بر اساس این گزارش، صورت‌های مالی ۳۹۶ شرکت غیردولتی روز چهارشنبه (۲۰مهر) در راستای شفافیت منتشر شده و در سامانه کدال در دسترس عموم مردم قرار گرفت که بعضا از حال ناخوش این شرکت‌ها حکایت داشت. در این میان زیان انباشته بانک‌های دولتی جلب توجه می‌کرد.

صورت حساب مالی بانک کشاورزی حاکی از زیان خالص این بانک در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۸۹ میلیارد تومان است که در سال ۱۴۰۰ به سود خالص ۲۳ میلیارد تومانی رسیده است. بررسی صورت‌های مالی این بانک از زیان انباشته چشم‌گیر ۷۴۰۰ میلیارد تومانی حکایت دارد.

همچنین زیان خالص بانک ملی از ۶۷۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۶۷۶ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است. طبق آخرین صورت مالی بانک ملی، این بانک نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. بانک مسکن نیز از ۱۷۸۶ میلیارد تومان زیان در سال ۱۳۹۹ به یک میلیارد و ۷۵۰ تومان سود در سال ۱۴۰۰ رسیده و زیان انباشته این بانک ۲۴۰۰ میلیارد تومان است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر