30 آبان 1401 - 10:11
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا:

هزینه خرید و فروش سکه با عرضه اوراق در بورس کم می‌شود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هزینه‌های خرید و فروش و نگهداری سکه با اوراق گواهی سکه بانک مرکزی پائین می‌آید.
کد خبر : ۱۴۳۰۰۱

شهبازحسن پور بیگلری، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی درباره اثرات و مزایای عرضه اوراق گواهی سکه بانک مرکزی در بورس گفت: عرضه اوراق گواهی سکه در بورس یکی از کار‌هایی خوب بانک مرکزی است.


وی در ادامه اضافه کرد: بورس باعث شفافیت می‌شود و گام برداشتن در این مسیر برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود، البته به ضمانت اجرایی نیاز دارد، زیرا مردم تجربه خوبی از خرید سکه ندارند. در دولت‌های قبل جهت تشویق مردم گفته می‌شد که خریداران سکه معاف از مالیات خواهند شد، ولی آن‌ها را به عنوان مجرم به دلیل خرید زیاد دستگیر کردند.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اوراق گواهی سکه بانک مرکزی نکاتی را مورد توجه قرار داده که با گذشته متفاوت شده است. مانند اینکه هر فردی بیشتر از ۱۰۰ قطعه سکه نباید بخرد و یا سکه‌ای که در بورس خریداری می‌شود، ضمانتی برای دریافت تسهیلات بانکی فرد خریدار به حساب می‌آید و خریدار در هر تاریخی می‌تواند با مراجعه به بانک مرکزی سکه خود را به قیمت روزبه فروش برساند. این‌ موارد نکات قابل توجهی است که سبب تفاوت با دوره‌های قبل می‌شود.


نماینده مردم کرمان در مجلس در این رابطه بیان کرد: اوراق گواهی سکه بانک مرکزی، ابزار‌ مالی خوبی برای دولت‌ها به حساب می‌آید، زیرا می‌توانند از این طریق، حداکثر استفاده را به نفع مردم و برای تسهیل امور آنان داشته باشند. البته بهتر آن است که در این مسائل با اتاق بازرگانی و اصناف هماهنگی بیشتری صورت پذیرد، زیرا مالیات و عوارض از فعال تجاری دریافت می‌شود و آنان در این زمینه بهتر از هر کسی می‌توانند راهنمایی کنند.


حسن پور بیگلری در این خصوص یادآور شد: با اوراق گواهی سکه بانک مرکزی قطعا هزینه ها‌ی خرید و فروش کاهش پیدا می‌کند و هزینه نگهداری هم پائین می‌آید، زیرا بدون ریسک خواهد بود و دیگر در منزل مورد نگهداری قرار نمی‌گیرد، بنابراین میزان سرقت هم کم می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر