تولید روزانه نفت اوپک کاهش یافت

طبق گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت خام ۱۳ عضو این گروه در ماه اکتبر ۲۱۰ هزار بشکه در روز نسبت‌به ماه قبل کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۴۳۰۱۸

به‌ گزارش ایبِنا به نقل از اویل پرایس، تولید نفت خام اوپک ۲۱۰ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر نسبت‌به ماه قبل از آن کاهش یافت. اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در سپتامبر برای کاهش تولید خود به توافق رسیده بودند.

طبق گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت، تولید نفت خام ۱۳ عضو این گروه از جمله ایران، ونزوئلا و لیبی که از قرارداد اوپک پلاس معاف شده‌اند، در ماه اکتبر به‌طور متوسط برابر با ۲۹.۴۹ میلیون بشکه در روز بوده‌است.

تولید نفت عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک ۱۴۹ هزار بشکه در روز پایین آمده و به ۱۰.۸۳۸ میلیون بشکه در روز رسیده‌است. اوپک پلاس در اوایل سپتامبر تصمیم گرفت هدف ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش تولید را کنار بگذارد.

عربستان بیشترین کاهش تولید را در میان سایر اعضای اوپک داشت و پایین‌تر از هدف ۱۱.۰۰۴ میلیون بشکه‌ای که در اجلاس اوپک پلاس در مورد آن توافق‌شده بود تولید کرد. عربستان میزان تولید خود در اکتبر را بالاتر از منابع اوپک و ۱۰.۹۵۷ میلیون بشکه در روز اعلام کرده‌است، یعنی ۸۴ هزار بشکه کمتر از ماه سپتامبر.

تولید در آنگولا پس‌از عربستان بیشترین کاهش را داشته‌است، اما دلیل این کاهش تصمیم اوپک پلاس نبوده، این کشور ماه‌هاست با رسیدن به سهمیه تولید خود مشکل دارد. تولید نفت آنگولا ۷۸ هزار بشکه در روز کاهش‌یافته و به ۱.۰۶۷ میلیون بشکه در ماه اکتبر رسیده‌است. هدف تولید این کشور بسیار بالاتر و برابر با ۱.۵۲۵ میلیون بشکه در روز است.

تولید اوپک در ماه‌های آینده کاهش بیشتری خواهد داشت، چون ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید ۲ میلیون‌بشکه‌ای برای ماه نوامبر به توافق رسیده‌است. البته انتظار می‌رود کاهش واقعی تولید این گروه نصف این مقدار و برابر با ۱.۱ میلیون بشکه در روز باشد. این رقم هنوز هم بیشترین کاهش تولید اوپک از آوریل ۲۰۲۰ است، یعنی زمانی‌که تقاضا برای نفت در بحبوحه بحران کرونا سقوط کرده بود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر