افزایش تورم ایالات متحده

افزایش تورم ایالات متحده
پیش بینی می‌شود که قیمت های مصرف کننده در سال آینده در ایالات متحده بالاتر باشد.
کد خبر : ۱۴۳۰۶۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، طبق گزارش بلومبرگ، پیش بینی شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که توسط فدرال رزرو به عنوان معیار اصلی تورم در نظر گرفته می‌شود، برای هر دوره سه ماهه سال آینده افزایش یافته است.

با توجه به ارقام مبتنی بر پیش‌بینی ۶۵ اقتصاددان در نظرسنجی بلومبرگ که طی هفته منتهی به ۱۱ نوامبر انجام شد، فعالیت‌های اقتصادی کند و افزایش نرخ‌های بهره باعث می‌شود که شاخص قیمت PCE تا سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ به طور میانگین به ۲.۸ درصد برسد.

پیش بینی کنندگان هم انتظار‌های سه ماهه را برای معیار اصلی قیمت PCE که هزینه‌های غذا و انرژی و شاخص قیمت مصرف کننده را حذف می‌کند، ارتقا دادند. آن‌ها هم انتظار دارند که فشار‌های قیمتی در طول سال به شدت کاهش یابد. در همین حال، شانس رکود اقتصادی در طول سال ۲۰۲۳ همچنان در حال افزایش است و از ۶۰ درصد در ماه گذشته به ۶۵ درصد افزایش یافته است.

اکنون تحلیل گران انتظار دارند که فدرال رزرو در سه ماه پایانی سال آینده، کاهش نرخ بهره را آغاز کند. نزدیک به نیمی از اقتصاددانان در نظرسنجی قبل از ۱۰ نوامبر، زمانی که شاخص قیمت مصرف کننده منتشر شد، با آژانس صحبت کردند و نشان دادند که تورم ایالات متحده در ماه اکتبر با سرعت کمتر از انتظار افزایش داشته است. با تقویت بازار کار قوی و دستمزد‌های بالاتر، هزینه‌های مصرف‌کننده تا حد زیادی در مواجهه با سریع‌ترین رشد قیمت نسل باقی مانده است.

در عین حال، بیشتر اقتصاددانان انتظار دارند تورم بالا و واکنش سیاسی تنظیم کننده، این اقتصاد را در سال آینده به رکود برساند. انتظار می‌رود بانک مرکزی در جلسه ماه دسامبر نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش دهد.

پیش‌بینی‌های بد برای اقتصاد ایالات متحده در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ نیز کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی در هر دو دوره سه ماهه به دلیل کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده قبل از سرگیری رشد ضعیف در پایان سال، ثابت بماند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر