15 آذر 1401 - 09:06
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

۲ راهکار درونی و بیرونی برای صیانت از ارزش پول ملی

کارشناس اقتصادی گفت: وقتی ریال ایران مانند سایر پول‌ها ارزش بین‌المللی داشته باشد می‌توان امیدوار شد که نرخ ارز قابل کنترل می‌شود.
کد خبر : ۱۴۳۵۱۵

عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با ایبِنا در خصوص راهکارهای تنظیم نرخ ارز اظهار داشت: قطع به یقین یکی از مسائل مهمی که بانک مرکزی دنبال می‌کند ودولت نیز به این مقوله توجهی جدی دارد کنترل و نظارت بر نرخ ارز با توجه به وقایع و موضوعات تاثیرگذار بر مسائل اقتصادی است که به تبع خود نرخ ارز را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

وی در این باره توضیح داد: برای این منظور در وهله اول باید با برنامه‌ریزی‌های درست اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی از زیر سلطه دلار خارج شویم و تمرکز بیشتری روی مبادلات دو جانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف بگذاریم تا بتوانیم ریال را به عنوان یک پول بین‌المللی دارای قدرت کنیم.

 

وی در این باره خاطرنشان کرد: وقتی ریال ایران مانند سایر پول ها ارزش بین‌المللی داشته باشد و طرف ثالث هم پول ما را بپذیرد می‌توان به این موضوع امیدوار شد که نرخ ارز قابل کنترل می‌شود. اگر بتوانیم ریال را به پایه طلا حساب کنیم، ارزش پول را تثبیت کرده‌ایم و این صیانت درونی از پول به شمار می‌رود.

 

شیخی معتقد است: صیانت برونی از پول ملی به این معناست که بتوانیم ریال را از زیر سلطه دلار خارج کنیم و با نقل و انتقالات سرمایه، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، نقل و انتقالات سکه ارز و طلا، سامانه یکپارچه تراکنش های پولی را مستقر کنیم ودرآمد زایی داشته باشیم تا بتوانیم بر تمام تراکنش‌های پولی بعد از تعریف هر یک و میزان مالیاتی که باید پرداخت کنند مقدار معینی مالیات اخذ کنیم تا نقل و انتقالات در بازارهای غیرمولد متوقف شود و ارزش پول ملی ایران حفظ شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر