کاهش بیش‌تر تولید نفت اوپک پلاس در راه است؟

ممکن است اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا علیه عرضه نفت روسیه، اوپک را به کاهش بیشتر تولید مجبور کند.
کد خبر : ۱۴۳۶۸۲

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، به نقل از تحلیل گران سی ان بی سی، این هفته گزارش شده که اوپک پلاس می‌تواند، کاهش‌های بیش‌تری در تولید نفت اعمال کند، در حالی که این سازمان تأثیر تحریم‌های قریب‌الوقوع اتحادیه اروپا بر نفت خام روسیه را بررسی می‌کند. انتظار می‌رود این گروه از کشور‌های تولیدکننده نفت به رهبری عربستان سعودی و روسیه روز یکشنبه برای تصمیم‌گیری درباره مرحله بعدی سیاست تولید خود تشکیل جلسه دهند. این جلسه، یک روز قبل از شروع آخرین تحریم‌های ضد مسکو از جانب اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. بنا بر گزارش‌ها، این اتحادیه به طور آزمایشی بر سقف قیمتی ۶۰ دلاری هر بشکه برای عرضه نفت از طریق دریا از روسیه به توافق رسیده است.

تحلیل گران گروه مشاوره ریسک سیاسی Eurasia Group در یادداشت پژوهشی این رسانه، نوشتند: در نهایت، این تصمیم، به خط سیر قیمت نفت در زمان جلسه اوپک پلاس و میزان اختلال مشهود در بازار‌ها به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا بستگی دارد.  به گفته معاون ارشد تجزیه و تحلیل در مشاور انرژی ریستاد، بهتر است این گروه در مسیر خود باقی بماند و سیاست تولید موجود را تغییر دهد.

او گفت: طی چند روز گذشته شایعه شده که اوپک پلاس بر اساس ضعف تقاضا، به ویژه در چین، کاهش تولید را در نظر گرفته است. با این حال، ترافیک چین سراسر کشور کاهش چشمگیری نداشته است. وی خاطرنشان کرد که عامل دیگری که اوپک پلاس باید در نظر بگیرد سقف قیمت است که هنوز مشخص نیست و این بر عدم قطعیت می‌افزاید. هلیما کرافت از RBC Capital Markets نیز تایید کرد که انتظار افزایش تولید از جلسه آتی اوپک پلاس وجود ندارد، بلکه شانس کاهش تولید، بیشتر است.

کرافت هشدار داد: ابهام‌های زیادی وجود دارد و افزود که نمایندگان اوپک باید آنچه با چین و همچنین در مورد تولید روسیه اتفاق می‌افتد را فاکتور بگیرند. در حال حاضر، انتظار من این است که اگر قیمت‌ها با نفت برنت به میزان دهه ۷۰ کاهش پیدا کند، قطعا اوپک کاهش تولید بیش‌تری خواهد داشت، بنابراین، من هنوز فکر می‌کنم که این موضوع قابل قبول است.

در ماه اکتبر، اوپک پلاس تصمیم غیرمنتظره‌ای گرفت تا هدف تولید خود را دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد تا کاهش قیمت‌ها تثبیت شود.  روز جمعه، قیمت هر بشکه نفت برنت به ۸۶.۸۲ دلار رسید که از ۱۲۳ دلار در اوایل ماه ژوئن کمتر بود. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز به ۸۱.۱۹ دلار رسید، که در مقایسه با سطح ۱۲۲ دلار شش ماه پیش کاهش یافت.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها