14 آذر 1401 - 17:22

پیشنهاد محسن رضایی برای تشویق خوش‌حسابان مالیاتی

رضایی گفت: بخش مهمی از نقدینگی به جای فعالیت‌های مولد به سمت بازار‌ ارز می‌رود که باید با ابزار مالیاتی جلوی این روند گرفته شود.
کد خبر : ۱۴۳۸۰۶

به گزارش خبرنگار ایبنا، محسن رضایی؛ معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به ضرورت اقدامات تحولی بزرگ و شجاعانه برای پیشرفت کشور اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم، تحول نظام مالیاتی است. با کار‌های احتیاطی و ریسک‌گریز نمی‌توان فاصله با کشور‌های پیشرفته را کم کرد.

 

وی با بیان اینکه مالیات برای خدمت رسانی به مردم است، اظهار کرد: در حقیقت مالیات برای افزایش سلامت و امنیت در جامعه است. ضمن اینکه دولت از طریق مالیات به دنبال ارایه خدمات عمومی به مردم است.

 

به گفته رضایی، مردم در بسیاری از خدمات ناتوان هستند و دولت از طریق مالیات، این خدمات را ارائه می‌کند. عدالت هدف دیگری از مالیات ستانی است و باید به آن توجه داشت.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر بستر جامعه فراهم نباشد، ثروت به وجود نمی‌آید؛ بنابراین مسأله عدالت دومین هدف نظام مالیاتی است.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهورگفت: موضوع سوم در حقیقت ابزار مالیات برای جلوگیری از رانت و فساد است. ریسک فساد با مالیات ستانی بالا می‌رود و باید مورد توجه قرار بگیرد و ضرورت دارد تا از ابزار مالیات بیشتر استفاده شود.

 

رضایی افزود: در بازار‌های رانتی همچون دلار و ارز، بخش مهمی از نقدینگی به جای فعالیت‌های تولیدی و مولد، به سمت این بازار‌ها می‌رود؛ بنابراین باید با ابزاری که منطق اقتصادی داشته باشد، جلوی این روند گرفته شود.

 

وی افزود: هدف دیگر مالیات ستانی جلوگیری از کسری بودجه و تورم است. چرا ۱۰۰ هزار نفر تورم ایجاد کنند تا ۸۵ میلیون نفر این تورم را بپردازند؟ در نتیجه توجه به این موضوع نیز اهمیت دارد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: بخشودگی و تشویق افراد خوش حساب مالیاتی باید در اولویت باشد. این موضوع در بهبود کسب‌وکار‌ها تأثیر مثبت دارد. باید برای این افراد جایزه خوش حسابی تعیین شود و با این کار رتبه بندی فعالان اقتصادی بهبود پیدا کند. در حقیقت هم خوش حسابی مالیاتی در رتبه بندی فعالان اقتصادی و کارآفرین دیده شود و این افراد برای دریافت تسهیلات بانکی دیگر نیاز به وثیقه نداشته باشند تا در نهایت خوش حسابی یک امتیاز مالیاتی محسوب شود. 

 

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
۰
فکر کن اگه از بنیاد مستضعفان وزیر مجموعه مالیات بگیری چقدر خوبه
فیلم و پخش زنده
بیشتر