در گفتگو با فعالان بازار خودرو‌های خارجی اعلام شد؛

خودرو‌های وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا ۲۰۲۲ در راه بازار ایران

فعالان بازار اتومبیل‌های خارجی معتقدند که سرعت گرفتن واردات خودروهای خارجی تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها و تنظیم بازار خواهد داشت.
کد خبر : ۱۴۳۸۱۴

به گزارش ایبِنا؛ دو روز پیش بود که «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حساب شخصی خود در توییتر با تاکید بر سرعت گرفتن فرآیند واردات خودرو، اعلام کرد: در برخی مدل‌ها، خودرو‌ها به پشت مرز رسیده و فرآیند تبلیغات محیطی آن‌ها همان‌گونه که دیده می‌شود، آغاز شده است.

مشاهدات میدانی هم حاکی از آغاز تبلیغات محیطی برخی شرکت‌های واردکننده خودرو در سطح شهر تهران است، البته ۲۳ شرکت واردکننده وارد فرایند ارزیابی خدمات پس از فروش و سایر الزامات لازم برای واردات شده‌اند.

اکنون همه زیرساخت‌های مرتبط با اجرای آیین‌نامه واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مهیا شده و شرکت‌های واردکننده نیز عملیات اجرایی واردات را آغاز کرده‌اند.

واردات بر قیمت‌ها و تنظیم بازار خودرو تاثیرگذار است

در این زمینه، «کورش طواحن» نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودرو‌های خارجی به ایرنا گفت: واردات خودرو به کشور در صورت تحقق می‌تواند حتی بر بازار و قیمت خودرو‌های گران‌قیمت نیز تاثیرگذار باشد، اما نخست باید دید این خودرو‌ها با چه قیمتی عرضه می‌شوند؟

وی بیان داشت: اکنون شاهدیم یک خودروی چینی با قیمت جهانی ۱۵ هزار دلاری، بیش از ۱.۵ میلیارد تومان در کشور آب می‌خورد و در صورتی که مشابه این رویه در خودرو‌های وارداتی نیز اتفاق بیفتد، آن‌گاه تاثیر خاصی بر قیمت‌ها و کنترل بازار شاهد نخواهیم بود.

کرولا ۲۰۲۲ در راه ایران

طواحن به برخی خودرو‌های وارداتی اشاره کرد که با نرخ حداکثر ۲۰ هزار دلاری امکان ورودشان به کشور وجود دارد و گفت: به‌طور مثال واردات هیوندایی آی۱۰، آی۲۰ و آی ۳۰ و همچنین النترا، تویوتا کرولا کم آپشن (که قیمت جهانی آن ۱۹ هزار و ۷۰۰ دلار است) از سوی برخی واردکنندگان در دستور کار است و حتی واردات تویوتا کمری مدل ۲۰۲۲ نیز احتمال می‌رود.

یک فعال دیگر در بازار خودرو‌های خارجی در گفتگو با ایرنا با اشاره به تداوم تحریم‌ها علیه کشور به‌ویژه در حوزه مالی و بانکی، بیان داشت: بر این اساس خرید مستقیم از خودروسازان بزرگ جهانی نمی‌تواند اتفاق بیفتد و واردکنندگان به‌ناچار از بازار‌های منطقه از جمله دبی اقدام به خرید و واردات خودرو خواهند کرد.

وی به‌طور مثال از خودرو‌های تیگوان و پاسات شرکت فولکس واگن یاد کرد که در سال ۲۰۱۸ با دور زدن تحریم‌ها وارد کشور شده بودند و معتقد است: در شرایط تحریمی فعلی چاره‌ای جز واردات با دور زدن تحریم‌ها نیست.


خودرو‌های وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا ۲۰۲۲ در راه بازار ایران

 

افزایش قیمت بی‌ضابطه خودرو در بازار

برپایه این گزارش، با وجود مطالب یاد شده، اما مطرح شدن رسیدن خودرو‌ها به پشت مرز‌های کشور، تاکنون نه تنها در بازار اتومبیل‌های خارجی تاثیرگذار نشده است، بلکه شاهد رشد بی حساب و کتاب قیمت‌ها در بازار هستیم.

به گفته فعالان بازار، در حدود ۲۰ روز تا یک ماه گذشته رشد زیادی در قیمت برخی خودرو‌های خارجی شاهد بودیم؛ به‌طور مثال هر دستگاه پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ صفر کیلومتر که تا یک ماه قبل ۱۱ میلیارد تومان قیمت داشت، امروز ۱۳ میلیارد تومان قیمت خورده است و فروشندگان برای هر دستگاه بی ام؛ و ایکس ۴ صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ نیز ۷.۴ میلیارد تومان مطالبه می‌کنند، در حالی که تا یک ماه قبل قیمت آن ۶.۲ میلیارد تومان بوده است.

امروز همچنین هر دستگاه سانتافه مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر در حالی ۳.۸ میلیارد تومان قیمت دارد که تا ۲۰ روز پیش به ۳.۳ میلیارد تومان فروخته می‌شد، یا هر دستگاه تیگوان مشکی مدل ۲۰۱۸ صفر کیلومتر از ۴.۸ میلیارد تومان به ۵.۵ میلیارد تومان افزایش قیمت داشته است.

حتی خودرو‌های کهنه مدل ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که در بازار جهانی سه تا چهار هزار دلار بیشتر ارزش ندارند، قیمت‌های میلیاردی پیدا کرده‌اند؛ به‌طور مثال بنز کلاس E مدل ۲۰۰۸ حدود ۲ میلیارد تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شود.

با وجود این قیمت‌ها و اینکه فعالان بازار معتقدند «خودرو به قیمت نیست»، اما خرید و فروش‌ها در حداقل خود است و همچنان رکود حاکم است.

پیش‌تر معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود، گفت: مطابق آیین‌نامه اولویت با خودرو‌های کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود و پس از آن خودرو‌های در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد خواهد شد.

«منوچهر منطقی» بیان داشت: ارائه خدمات پس از فروش و همچنین پاس کردن استاندارد‌های ۸۵گانه از جمله مدارک اصلی درخواست شده از شرکت‌های یاد شده است. واردات خودرو‌ها صرفاً از خودروسازان چینی نخواهد بود و خودرو‌های کره‌ای و ژاپنی نیز وارد بازار خواهند شد.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری خودرو‌های وارداتی در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. اگرچه در موضوع واردات بر خودرو‌های اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودرو‌ها لزوماً اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر