ایبِنا بررسی کرد.

کاهش قیمت «سکه مرکزی» ادامه دارد

در ۲۲ روز معاملاتی نزدیک به ۴۴ هزار «سکه مرکزی» معامله شد.
کد خبر : ۱۴۳۹۲۴

به گزارش خبرنگار ایبنا، بانک مرکزی در جهت تقویت پول ملی و همچنین از بین بردن حباب سکه طلا اقدام به راه‌اندازی اوراق گواهی سکه کرده است. معاملات این اوراق که در بازار سرمایه با نماد «سکه مرکزی» معامله می‌شود، از تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در بازار سرمایه شروع شده است.

معاملات اوراق گواهی سکه حاکی از آن است که «سکه مرکزی» امروز با کاهش ۰.۴۶ درصدی در قیمت ۱۶ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان و به حجم ۱۱۵۹۰۰ برگه اوراق یا به عبارت دیگر تعداد ۱۱۵۹ قطعه سکه معامله شد.

کاهش قیمت «سکه مرکزی» ادامه دارد



لازم به ذکر است که هر اوراق گواهی سکه به ۱۰۰ قسمت تقسیم شده است، بنابراین برای این که به قیمت واقعی سکه بر اساس اوراق دست یابید، باید دو صفر به قیمت اوراق گواهی سکه اضافه و در مقابل برای تعداد معامله شده دو صفر از حجم معاملات این اوراق کاسته شود.

همچنین در ۲۲ روز معاملاتی تعداد چهار میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۰۰ اوراق گواهی سکه معامله شده است، که معادل ۴۳ هزار و ۹۲۱ سکه طلا است.

سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.


معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.


بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود.

 

کاهش قیمت «سکه مرکزی» ادامه دارد

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: سکه مرکزی سکه طلا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر