پیش‌بینی جدید اکونومیست از اقتصاد ایران

نشریه اکونومیست تورم ۳۰ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال آینده پیش‌بینی کرده است.
کد خبر : ۱۴۴۰۸۴

به گزارش ایبِنا، نشریه اکونومیست در تحلیل جدید خود از اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، پیش‌بینی کرده است که تورم به‌عنوان یک بیماری مزمن کماکان در سطوحی بالا خواهد ماند.

 

چندی پیش ، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که در صورتی‌که کسری بودجه و کاهش ارزش پول ملی ایران ادامه یابد، رشد تورم طی دو سال آینده به طول می‌انجامد.


این نهاد بین‌المللی پولی در گزارش جدید خود، نرخ تورم را بیش از ۵۰ درصد پیش‌بینی کرده است. البته این برآورد از نرخ تورم با شرط و شروطی نیز همراه است؛ اینکه اگر تحریم‌ها لغو شوند، نرخ ارز به ثبات برسد و صادرات نفت افزایش یابد، تورم به زیر ۱۰ درصد می‌رسد.

نشریه اکونومیست با انتشار یک ویژه‌نامه به مناسبت پایان سال ۲۰۲۲ به پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان اقدام کرده است. بخشی از این ویژه‌نامه، به اقتصاد ایران اختصاص دارد که در آن پیش‌بینی شده نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۳ همچنان در سطوحی بالا خواهد ماند و عدد ۳۰ درصد برای سال آینده ایران پیش بینی شده است.

 

به گزارش اکونومیست فارسی، توقف تلاش برای احیای توافق ایران با قدرت‌های غربی درباره مسائل هسته‌ای باعث می‌شود که تحریم‌ها همچنان پابرجا بماند و رشد بالقوه را محدود و گزینه‌های مالی دولت را محدود کنند.


در ادامه گزارش اکونومیست آمده است که با این حال، بازار نفت در تگنا قرار دارد و قیمت‌های بالای نفت تا حدودی برای اقتصاد ایران تسکین خواهد بود. پیش‌بینی نشریه اکونومیست از تولید ناخالص داخلی ایران برای سال ۲۰۲۳ نیز حکایت از یک رشد ۲.۳ درصدی دارد. آنطور که این گزارش بررسی کرده است، جمعیت ایران در سال آینده به حدود ۸۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد.

 

تورم کشور‌های صنعتی چقدر است؟

 

اما شاید مقایسه نرخ تورم در ایران بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین سالانه به حدود ۴۵ درصد رسیده است- با تورم کشور‌های صنعتی، نتایج بهتری را به نمایش بگذارد.

 

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در جدیدترین گزارش خود از رکورد جدید تورم در کشور‌های صنعتی خبر داده است. البته این گزارش اعلام می‌کند که نرخ تورم ۳۸ عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در اکتبر ۲۰۲۲ به ۱۰.۷ درصد رسیده که بازهم از سال ۱۹۸۸ بی‌سابقه بوده است. متوسط نرخ تورم این اعضا در سپتامپر امسال ۱۰.۵ درصد بود. فردای اقتصادی طی گزارشی در این باره آورده است: نرخ تورم ۱۰.۷ درصدی کشور‌های صنعتی بیش از ۲ برابر تورم ثبت‌شده برای این کشور‌ها در مدت مشابه سال قبل بوده است. در اکتبر سال قبل این کشور‌ها تورم ۵.۲ درصدی را تجربه کرده بودند. بر اساس این گزارش ۲۰ کشور از ۳۸ عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه با افزایش نرخ تورم در اکتبر ۲۰۲۲ مواجه شده و ۱۸ کشور تورم ۲ رقمی در این ماه داشته‌اند. استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی و ترکیه نیز از جمله کشور‌هایی هستند که در ماه مورد گزارش، تورم بالای ۲۰ درصد داشته‌اند.

 

سایر داده‌های موجود در این گزارش هم نشان می‌دهد که نرخ تورم در هفت کشور صنعتی همچنان رو به افزایش داشته و از ۷.۷ درصد در ماه سپتامبر به ۷.۸ درصد در اکتبر افزایش یافته است. در آمریکا نرخ تورم کاهش داشته و در کانادا ثابت بوده، اما بقیه اعضای گروه هفت با افزایش نرخ تورم در اکتبر مواجه شده‌اند. ایتالیا بیشترین رشد تورم در این ماه را شاهد بوده، به طوری که نرخ تورم این کشور سه درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته و به ۱۱.۸ درصد رسیده است.

 

نرخ تورم فرانسه در اکتبر به ۶.۲ درصد رسیده که نسبت به تورم ۵.۶ درصدی ماه قبل افزایش داشته است. انگلیس در ماه سپتامبر با تورم ۸.۸ درصدی مواجه شده بود که این رقم در ماه اکتبر به ۹.۶ درصد افزایش یافته است. آلمان به‌عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا برای دومین ماه متوالی با تورم دو رقمی مواجه شده است. نرخ تورم این کشور که در سپتامبر ۱۰ درصد اعلام شده بود در ماه اکتبر به ۱۰.۴ درصد افزایش یافته است.

 

نرخ تورم برخی دیگر از کشور‌های صنعتی در اکتبر ۲۰۲۲ عبارت است از: اتریش ۱۱ درصد، کانادا ۶.۹ درصد، استونی ۲۲.۵ درصد، مجارستان ۲۰.۱ درصد، لتونی ۲۱.۸ درصد، لیتوانی ۲۳.۶ درصد، هلند ۱۴.۳ درصد، نروژ ۷.۵ درصد، لهستان ۱۷.۹ درصد، پرتغال ۱۰.۱ درصد، سوئد ۱۰.۹ درصد، ترکیه ۸۵.۵ درصد و اسپانیا ۷.۳ درصد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر