چشم‌انداز ناامیدکننده اقتصاد بریتانیا

چشم‌انداز ناامیدکننده اقتصاد بریتانیا
داده‌های رسمی نشان داد که ممکن است بریتانیا وارد رکودی عمیق و طولانی شود.
کد خبر : ۱۴۴۱۵۶

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز دوشنبه، دفتر آمار ملی (ONS) تایید کرد که اقتصاد بریتانیا در سه ماه منتهی به ماه اکتبر کوچک شده که منعکس کننده نگرانی از رکود طولانی مدت است. داده‌ها نشان داد که تولید ناخالص داخلی (GDP) در دوره زمانی نسبت به سه ماه منتهی به ماه جولای تا ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

این کاهش حتی زمانی رخ داد که برآورد‌ها نشان داد که تولید ناخالص داخلی در ماه اکتبر پس از کاهش ۰.۶ درصدی در ماه سپتامبر ۰.۵ درصد افزایش یافته است. به نقل از آسوشیتدپرس، مارتین بک، مشاور ارشد اقتصادی گفت: علی رغم بازگشت مجدد در ماه اکتبر، هنوز شانس خوبی وجود دارد که اقتصاد بریتانیا برای دومین سه ماهه متوالی در سه ماه آخر سال جاری کوچک شود. تعریف فنی رکود، دو فصل متوالی کاهش تولید، است. بک گفت: مصرف‌کنندگان در فشار تورم بالا به مبارزه ادامه می‌دهند، چشم‌انداز کوتاه‌مدت تاریک‌تر است و بسیاری از تأثیرات افزایش نرخ بهره امسال هنوز مشخص نیست.

آمار ONS نشان داد که تولید صنایع مولد، که از تولید تا استخراج و تولید انرژی را شامل می‌شود، در سه ماه منتهی به ماه اکتبر ۱.۷ درصد کاهش یافته است. صنایع خدماتی که حدود چهار پنجم اقتصاد بریتانیا را تشکیل می‌دهند، در طول آن دوره ۰.۱ درصد سقوط کردند. تورم قیمت مصرف کننده در ماه اکتبر به بالاترین میزان در ۴۱ سال گذشته یعنی ۱۱.۱ درصد رسید که ناشی از افزایش سرسام آور هزینه‌های مواد غذایی و انرژی بود.

ماه گذشته بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که احتمال دارد که این اقتصاد در رکودی است که می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه یابد. این تنظیم کننده، هشت افزایش متوالی نرخ بهره برای مهار مارپیچ تورم، تصویب کرده و باعث شد که نرخ اصلی بانک از ۰.۱ درصد در سال گذشته به ۳ درصد برسد.

ساموئل تامز، اقتصاددان ارشد بریتانیا در موسسه مشاوره پنتئون ماکرواکونومیکس، به گاردین گفت: شک دارم که این اقتصاد تا اوایل سال ۲۰۲۴ دوباره رشد کند و به رکود عمیق‌تر و طولانی‌تر از آنچه برای همه اقتصاد‌های دیگر G ۷ تصور می‌کنیم، برسد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر