30 آذر 1401 - 11:08
کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

افزایش نرخ سود بانکی اقدام مثبتی برای کاهش تقاضای ارز

افزایش نرخ سود بانکی اقدام مثبتی برای کاهش تقاضای ارز
کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نرخ سود بانکی اقدام مثبتی برای کاهش تقاضای ارز است و از ورود نقدینگی به بازار‌ جلوگیری خواهد کرد.
کد خبر : ۱۴۴۴۸۹

به گزارش ایبِنا، رییس کل بانک مرکزی روز یکشنبه هفته جاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از بررسی افزایش نرخ سود بانکی خبر داد و گفت: این مساله منوط به تایید شورای پول و اعتبار است.

صالح‌آبادی تاکید کرد که تغییر نرخ سود بانکی نیاز به کار کارشناسی دارد و در همین راستا این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است و رقم مشخصی در این باره مدنظر نیست.

«سید مرتضی افقه» استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با ایرنا در این باره، گفت: مردم همواره به دنبال این هستند که قدرت خرید خود را حفظ کنند.

وی افزود: تورم ۴۰ درصدی این زمینه را فراهم می‌کند که مردم گرایشی به سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها نداشته باشند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سود بانکی ۱۷ تا ۱۸ درصدی در مقایسه با تورم ۴۰ درصدی به این معنی است که سالیانه بیش از ۲۰ درصد قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و در نتیجه مردم گرایشی به سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها ندارند.

وی تاکید کرد: افزایش نرخ سود در واقع گامی در جهت کاهش زیان سپرده‌گذاران است و می‌تواند برای گروه‌هایی که قدرت ریسک ندارند و نمی‌خواهند وارد بازار ارز شوند کمک می‌کند.

افقه معتقد است، افزایش نرخ سود بانکی کمک می‌کند که تقاضای ارز کم شود و نقدینگی افراد به بازار خودرو، طلا و ارز وارد نشود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تا زمانی که تورم کاهش نیابد حداقل به‌اندازه نرخ سود بانکی و نزدیک به این نرخ نباشد گرایش به اینکه افراد در بانک‌ها سپرده‌گذار کنند، کم است.

وی تاکید کرد: افزایش نرخ سود بانکی اقدام مثبتی است، اما کافی نیست و باید اثرگذاری آن بررسی باشد.

افقه گفت: نرخ سود بانکی رقم حساسی است و اگرچه موجب جذب سپرده‌گذاری می‌شود، اما از جهت دیگر برای تسهیلات گیرندگان به خصوص بخش تولید هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، بنابراین بانک مرکزی بر روی این نرخ حساسیت دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر