04 دی 1401 - 10:07

پیش بینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از کاهش نرخ ارز

پورابراهیمی گفت: منابع ارزی و تخصیصی در سطح خوبی است و پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را با سیاست‌گذاری مناسب و تصمیم‌گیری به موقع داریم.
کد خبر : ۱۴۴۶۳۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به سیاست‌های ارزی دولت، اظهار کرد: در خصوص گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس باید به مباحث مرتبط با قانونی که بر پایه آن باید تکلیف داشته باشیم، توجه کنیم.

 

پور ابراهیمی در ادامه صحبت‌های خود افزود: مبنای تصمیم‌گیری در حوزه ارزی طبق بند ت ماده ۲۰ قانون احکام دائمی، نرخ ارزی که با توجه به آن باید اقدامات صورت گیرد، نرخ ارز شناور مدیریت شده است و موضوع تورم نیز باید نسبت به این قانون سنجیده شود و در سیاست‌گذاری باید عوامل مرتبط با تورم را نیز در نظر بگیریم.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از عوامل کاهش ارزش پول ملی، تورم ناشی از کسری بودجه است، گفت: تورم ناشی از کسری بودجه موضوعی ساختاری در اقتصاد کشور است و اولین موضوع مهم در این باره اصلاح ساختار بودجه و ناترازی آن است. در صورت استمرار کسری بودجه با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

وی افزود: مسئله دیگر سیاست‌های کنترل جریان ریال و حکمرانی ریال است. مالیات بر عایدی سرمایه از مهم‌ترین موضوعات است که باید در اولویت باشد و به زودی عملیاتی شود.

 

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه در خصوص مدیریت نرخ ارز نباید سیاست سال‌های گذشته تکرار شود، اظهار کرد: در کشور حدود ۲۸۰ میلیارد دلار ارز صرف مداخلات ارزی شده است. اگر سیاست ارز ترجیحی استمرار پیدا می‌کرد برای تامین این ارز ۲۵ میلیارد دلار ارز نیاز داشتیم. در حالیکه با حذف ارز ترجیحی حدود ۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی اتفاق افتاد.

 

وی افزود: سرکوب نرخ به وسیله نرخ نیمایی و خروجی این سیاست موجب سرکوب عرضه و تحریک تقاضا می‌شود. این ارز ۲۵ درصد بازدهی رانتی برای دریافت کنندگان آن در پی دارد و نرخ ارز نیمایی به ارز ترجیحی دومی برای کشور تبدیل شده است. در رابطه با نرخ ارز نیمایی باید اقدامات لازم انجام شود و اولین تکلیف دولت تصمیم گیری درباره نرخ نیمایی است.

 

پورابراهیمی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: منابع ارزی و تخصیصی دولت در سطح خوبی قرار دارد و پیش‌بینی کاهش نرخ ارز را با سیاست‌گذاری مناسب و تصمیم‌گیری به موقع داریم. کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارش‌های هفتگی خود نرخ ارز و نقدینگی را رصد می‌کند و امیدواریم به زودی با این اقدامات وضعیت بهبود پیدا کند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها