06 دی 1401 - 17:28
آیت‌الله رئیسی در آیین وداع با ۲۰۰ شهید گمنام دوران دفاع مقدس:

اطمینان دارم با مشارکت مردم نرخ تورم و ارز روند کاهشی خواهد یافت

رئیس جمهور تاکید کرد: شرایط اقتصادی با مشارکت مردم باید متحول شود و اطمینان دارم با مشارکت مردم نرخ تورم و ارز حتمامتفاوت خواهد شد
کد خبر : ۱۴۴۷۳۶

به گزارش ایبِنا؛ آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی امروز سه‌شنبه در مراسم وداع با ۲۰۰ شهید گمنام دفاع مقدس در مقابل دانشگاه تهران، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: اگرچه شناخت شخصیت فاطمه اطهر (س) کاری بسیار سخت است، اما سیره ایشان به عنوان الگویی برای بشریت پیش روی ما قرار دارد.


رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شناخت سیره فاطمه زهرا(س)، قول او، فعل او و زندگی او برای ما قابل دستیابی است، افزود: یکی از ویژگی‌های ایشان صدق بود و صدیق کسی است که تمام زندگی او صدق باشد و گفتار و کردارش یکدیگر را تصدیق کند. همین صداقت او بود که به شهادت ختم می‌شود.


دکتر رئیسی با بیان اینکه فاطمه اطهر (س) یک شخصیت بزرگ و تحول‌گرا در تاریخ است، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدینه یک تحول تمدنی ایجاد کرد. پیامبر جامعه‌ای بنا کرد که زیربنای آن توحید، اخلاق، معنویت و عقلانیت بود و همه شئون اجتماعی آن مبتنی بر یک اصولی قرار داشت که بشریت را به سوی مکارم اخلاق سوق می‌داد.

 

فاطمه زهرا (س)‌ برای صیانت از رسالت رسول و ولایت ولی به میدان آمد


رئیس جمهور با بیان اینکه پیامبر(ص) به دنبال تربیت انسان‌هایی مثل ابوذر و سلمان و مقداد و انسان‌هایی بود که تمام وجودشان احساس مسئولیت باشد و در پرتو خداخواهی، دگرخواه باشند، تصریح کرد: فاطمه زهرا(س) دید که پس از رحلت پیامبر(ص) همه زحمات ایشان در حال از بین رفتن است و کسانی که به دنبال قومیت‌گرایی، نفسانیات، تفرعن و خودخواهی بودند، می‌خواهند با شعارهایی فریبنده جامعه را دچار انحراف کنند.


آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه(س) برای صیانت از میراث گرانقدر پیامبر و پاسداری از رسالت رسول و ولایت ولی به میدان آمد تا نقاب از چهره نفاق کنار بزند. ایشان با سلاح خطبه‌های آتشین خود که جلوه‌ای از جهاد تبیین بود به میدان آمد، چرا که دیدبان تیزبینی بود و خوب می‌دید که چه اتفاقی برای بشریت در حال رخ دادن است.

 

فاطمه اطهر اولین شهیده مبارزه با نفاق و دفاع از حریم ولایت و قرآن است


رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری انحراف را در زمان خودش درک نمی‌کنند، جامعه را درست نمی‌شناسند و نمی‌توانند فتنه‌ها را درست ارزیابی کنند، گفت: حضرت فاطمه(س) بنای انحراف را می‌دید و می‌دید که این انحراف چقدر عمیق و بزرگ خواهد شد، لذا با دو سلاح خطبه‌های آتشین و روشنگر و اشک‌های روشنگر دیدگانش به دفاع از حریم ولایت و قرآن برخواست و اولین شهیده مبارزه با نفاق فاطمه اطهر (س) است.

 

اگر شهادت فاطمه (س) نبود شعارهای دلفریب امر را بر بسیاری مشتبه کرده بود


دکتر رئیسی با بیان اینکه اگر صداقت و شهادت فاطمه (س) نبود چگونه می‌خواستیم راه را تشخیص دهیم، افزود: امر بر بسیاری مشتبه شد، چون شعارها خیلی شعارهای دلفریب و زیبایی بود. برای خیلی‌ها محل تعجب است که چگونه عده‌ای غدیر را دیدند و سخن و صراحت پیامبر(ص) در غدیر را شنیدند، اما طور دیگر اندیشیدند و عمل کردند؟ چون شعارها خیلی فریبنده بود و سخن از مردم، اراده و رای مردم بود.


رئیس جمهور اظهار داشت: همه می‌گویند اینها حرف‌های خوبی است، چه کسی می‌گوید حرف بدی است، اما پشت این سخن چیست و چه می‌خواهند بر سر مردم بیاورند. کجا در عالم دیده‌اید که فرعون‌ها و استعارکنندگان و قدرت‌های بزرگ به جامعه بگویند ما می‌خواهیم ذخایر و مخازن‌تان را از بین ببریم. کسی چنین شعارهایی نمی‌دهد، بلکه می‌گویند می‌خواهیم شما را آزاد کنیم، مستقل کنیم و با این حرف‌ها به میدان می‌آیند، برای اینکه بتوانند فریب بدهند.

 

اگر بصیرت نداشته باشیم بدون اینکه متوجه شویم سرباز سپاه دشمن خواهیم شد


آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه فاطمه اطهر (س) می‌خواست که انسان‌ها با بصیرت، تعقل و تحلیل زندگی کنند، تصریح کرد: در واژگان قرآن کور کسی نیست که چشم سر ندارد، بلکه کسی است که چشم دل و بصیرت ندارد و پیامبر(ص) و اولیا از ما می‌خواستند که بصیرت داشته باشیم. اگر بصیرت نباشد یک موقع چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم که در سپاه دشمن هستیم و لذا باید در مراسمی مثل عزای فاطمی بینش دل و بصیرت طلب کنیم.


رئیس جمهور با بیان اینکه امام حسین (ع) خون خود را داد تا جامعه را از جاهلیت برهاند، خاطرنشان کرد: جاهلیت مدرن همان جاهلیت قدیم است، با این تفاوت که یک ایسم‌هایی به آن اضافه شده و به علم و فناوری تجهیز شده است. فاطمه زهرا (س) می‌خواست مردم مبتلا به جاهلیت نشوند و جاهلیت به جامعه بازنگردد.


رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام راحل وقتی دید در جامعه فساد و بی‌عدالتی حاکم شده است، به تبعیت از مادرشان حضرت فاطمه پرچم اجرای دین و اقامه عدالت و گسترش اخلاق و مبارزه با طواغیت را بلند کردند، گفت: این شهدا که امروز در محضر مبارکشان هستیم، به دنبال امام و برای حاکمیت اسلام و اراده مردم جان شیرین خودشان را تقدیم کردند.


دکتر رئیسی در ادامه با تشبیه اغتشاشات اخیر به جنگ احزاب، افزود: در جریان اغتشاشات اخیر که مانند جنگ احزاب بود، همه بودند و جریان استکباری با همه توان به میدان آمد؛ جریان سلطنت‌طلبی و همه جریانات ضدانقلاب و کسانی که از انقلاب آسیب دیده بودند، در میدان بودند و شایعه‌سازان و به فرموده قرآن «مرجفون» که می‌خواستند دل مردم را خالی کنند و امید آنها را به یاس تبدیل کنند نیز در پشت صحنه فعال بودند.

 

اهل سخن تبیین کنند که امام راحل و رهبری در زعامت امت کاملا صحیح عمل کردند


رئیس جمهور با بیان اینکه شایعه‌سازان به دنبال منحرف کردن جامعه از اهداف بلندش هستند، اظهار داشت: امام امت و مقتدای بصیرت آفرین ما همواره به همه ما هشدار دادند و به وظیفه رهبری خودشان عمل کردند؛ چه در هدایت امت، چه در ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری برای اداره امور کشور، چه در هشدار دادن به موقع نسبت به مسایل و خطرات. اگر کاستی‌هایی وجود دارد مربوط به عملکرد دستگاه‌های مختلف در این چهل و سه سال است.

 

باید برای همه تبیین شود که این انقلاب رهبرانی دارد که در هدایت امت بی‌نظیر بوده و هستند


آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: بزرگان اهل سخن باید به خوبی تبیین کنند تا معلوم شود زعامت و رهبری امت، چه در دوره امام راحل و چه در دوره رهبری در این جایگاه بسیار خوب و با همه وجود عمل کردند. کاستی‌ها مربوط به قوا و دستگاه‌ها و نظام اداری است، مربوط به آن‌هایی است که اعتقاد به این حرف‌ها نداشتند و آمدند بخش‌هایی را تصدی کردند، آنجا اشکال ایجاد کردند و مردم را هم عقب نگه داشتند. این حرف‌ها را برای دهه پنجاهی‌ها، شصتی‌ها، هفتادی‌ها، هشتادی‌ها و نودی‌ها بگویید که این انقلاب رهبری دارد که در دنیا در هدایت امت، در دلسوزی برای امت و در عشق و دلدادگی به امت بی‌نظیر است.

 

موفقیت‌ها ناشی از توجه به رهنمودهای امام و رهبری و کاستی‌ها ناشی از عدم اعتقاد به این رهنمودها یا ناکارآمدی کارگزاران بوده است


رئیس جمهور تصریح کرد: دشمن چون می‌خواهد نظام را بزند، لذا می‌آید عمود خیمه نظام را مورد هدف قرار می‌دهد، چرا، چون تا این خیمه برپاست، بوجود او همه ما سربازان برقرار هستیم. امروز در سالروز شهادت بی‌بی دو عالم و در حضور این شهدا می‌گویم، اگر در هر بخشی از کشور شما موفقیت می‌بینید، مربوط به آنجایی است که به سخن امام و رهبری توجه شده و هر جا کاستی وجود دارد، مربوط است به کسانی که یا اعتقاد نداشتند و کارهایی را به دست گرفتند و یا اعتقاد داشتند اما در عمل ناکارآمد بودند.


دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: نباید اینگونه تحلیل شود که عیب‌ها و اشکالات متوجه کسانی شود که مقصر نیستند یا کسانی مطالبی بر زبان جاری کنند که خود آنها باید در قبال این مطالب پاسخگو باشند. هر کسی باید بگوید در دوره خودش که مسئولیت داشته، چگونه عمل کرده؟ این درست است، والا آنچه در کشور عمل شده و بچه‌های این کشور، به وظیفه‌شان درست عمل کردند و این شهدا گواه این سخن هستند.


آیت‌الله رئیسی ادامه داد: آنچه مربوط به هدایت‌ها بوده، عمل شده، اینجا اگر کسی بخواهد درست بررسی کند، باید عملکردها را نگاه کند. عملکرد بنده و قوا و دستگاه‌های مختلف را که در هر مقطعی چه کسی مسئول بوده و چگونه عمل کرده است؛ این نگاه منصفانه به قضیه است.


رئیس جمهور با بیان اینکه دلیل عصبانیت دشمن از جمهوری اسلامی پیشرفت‌های عظیم تحقق یافته در حوزه‌های مختلف برغم تحریم‌های ظالمانه است، تصریح کرد: دشمن از ملت ایران عصبانیست چون برغم تحریم ها در تولید و صادرات در حال پیشرفتیم و در علم و فناوری و صنایع پیچیده قله های افتخار را فتح کرده و دشمن را مجبور کرده ایم به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری خود علیه جمهوری اسلامی ایران اعتراف کند.


دکتر رئیسی در ادامه تاکید کرد: ملت ایران اراده کرده در مسیر پیشرفت حرکت کند و بنابراین ما نه حق داریم به عقب برگردیم و نه می توانیم متوقف شویم، تنها یک راه پیش روی ماست و آن حرکت رو به جلو و پیشرفت است.

 

رمز موفقیت و پیشرفت ملت ایران مقاومت و ایستادگی است


آیت الله رئیسی مقاومت و ایستادگی را رمز موفقیت و پیشرفت ملت ایران عنوان کرد و گفت: ما از فاطمه سلام الله علیها آموخته ایم که باید مقاوم باشیم، ما از شهدا آموخته ایم که باید با امید زندگی کنیم و در مقابل دشمن مقاومت و ایستادگی کنیم.


رئیس جمهور در ادامه خطاب به دشمنان ملت ایران تاکید کرد: شما فکر کردید با شایعه سازی و بلوا به پا کردن می توانید به اهداف تان برسید، در حالیکه بارها این مسیر را تجربه کردید و شکست خورید ، چرا باز هم در محاسباتتان دچار اشتباه شدید؟

 

امروز که شرایط کشور عادی شده برای مذاکره پیام می‌دهند، در حالیکه به زعم خود می‌خواهند ملت ایران را فریب دهند


آیت الله رئیسی اظهار داشت: حال و بعد از این که ناامنی ها با همت مردم و نیروهای جان برکفمان برطرف شده و شرایط کشور عادی شده به ما از کانال های مختلف پیغام می دهند که ما آماده ایم با شما مذاکره کنیم و هرکسی گفته که ما به دنبال براندازی جمهوری اسلامی هستیم اشتباه کرده است؛ در حالیکه به زعم خود می‌خواهد ملت ایران را فریب بدهید.

 

آغوش کشور برای فریب‌خوردگان باز است اما به معاندین رحم نخواهیم کرد

 


دکتر رئیسی با بیان اینکه آغوش ملت برای همه کسانی که دچار فریب شده اند باز است، تصریح کرد: جوان ها، جوانان این کشورند و زنان و مردان متعلق به این ملت اند، آغوش ملت برای همه باز است، اما به معاندین رحم نخواهیم کرد.


رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم تشییع با شکوه شهدای گمنام در تهران ، با بیان اینکه امروز مردم در کنار این شهدا آمده اند تا با فاطمه اطهر سلام الله میثاق ببندند که در سنگر امر به خوبی ها و نهی از زشتی ها و پلشتی ها بایستند، تصریح کرد: نهی از منکر ایجاب می کند که نسبت به کم کاری ها و تنبلی ها حساس باشیم و امر به معروف به این معناست که انجام کار جهادی، صداقت در کار، اجرای عدالت، امیدواربودن و امیدوارکردن دیگران را وظیفه خود بدانیم.


آیت الله رئیسی با بیان اینکه یاس و و القای ناامیدی توطئه دشمن و از منکرات است، افزود: باید امیدوار بود و قاطعانه با رشوه، فساد، تبعیض، بی عدالتی و تسلیم در مقابل دشمن مقابله کرد.


رئیس جمهور در ادامه همگان را به بازبینی وصیت نامه شهدا و تاکیدشان بر حفظ ارزشها توصیه کرد و گفت: وصیت شهدا پایبندی و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی یعنی عفت و عصمت و طهارت و پاکی، صداقت در کار و پشتیبانی و از ولایت فقیه بوده است چرا که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی آنچه که می تواند حرم را حفظ کند هدایت های پیامبرگونه اوست.

 

نظام سلطه برای ما دوگانه‌های کاذب درست نکند، دوگانه ما استقلال‌طلبی-وابستگی است


آیت الله رئیسی در ادامه تاکید کرد: برای ما دوگانه های کاذب درست نکنید، دوگانه های واقعی ما استقلال طلبی- وابستگی است، آزادی خواهی – اسارت در بند نظام سلطه است، دلبستگی به خدا و ارزشها – ایستادن در کنار دشمنان خدا و بشریت است.


رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران امروز با شهدا پیمان وحدت و انسجام می بندد، گفت: اگر امروز توسعه و پیشرفتی داریم همه در پرتو وحدت و یکپارچگی است و امروز هر کس که بخواهد یا نخواهد بداند یا نداند، اگر به انسجام ملی ضربه بزند، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.


دکتر رئیسی تحول خواهی در جامعه را سیره امام(ره) و رهبری دانست و تصریح کرد: تحول یعنی وضع موجود را ببینیم و بشناسیم و در مسیر تحول به وضع مطلوب گام برداریم.

 

اطمینان دارم با مشارکت مردم نرخ تورم و ارز روند کاهشی خواهد یافت


رئیس جهور تاکید کرد: شرایط اقتصادی با مشارکت مردم باید متحول شود و من اطمینان دارم با مشارکت مردم نرخ تورم و ارز حتما متفاوت خواهد شد و روند کاهشی پیدا خواهد کرد، چرا که هر جا مردم حضور پیدا کرده اند بسیاری از مشکلات حل شده است.


دکتر رئیسی تقید به حفظ حرمت اسلام، حفظ عفاف و حجاب و حفظ حرمت خون شهیدان را ویژگی برجسته ملت ایران دانست و گفت: امروز هیچ کوی و برزنی در کشور ما نیست که حال و هوای ایثار و شهادت نداشته باشد و همه باید با کار، تلاش، حرکت جهادی و امیدواربودن تلاش شان حفظ این حال و هوا باشد.


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آینده بسیار روشنی را در انتظار ملت ایران است، اظهار داشت: ملتی که اهل شهادتند هیچ زمان یاس و ناامیدی را به خود راه نمی دهند.


دکتر رئیسی گفت : جامعه ای که با افتخار شهیدان خود را تشییع می کند و برای فاطمه سلام الله علیها اشک می ریزد، جامعه ای امیدوار است، جامعه ای که نام فاطمه و علی سلام الله علیهما را بر زبان دارد ، غدیر و عاشورا دارد و منتظر ظهور است هرگز دچار یاس نخواهد شد.


رئیس جمهور با اشاره به وضعیت گذشته و امروز ملت فلسطین اظهار داشت: ببینید ملت فلسطین دیروز چه وضعیتی داشت و امروز چه جایگاهی دارد! ببینید که دیروز برای فلسطینی‌ها در کنار میزهای سازمان‌های آزادیبخش تصمیم گرفته می‌شد و می‌خواستند با قراردادهای اسلو، شرم‌الشیخ و کمپ دیوید کار آنها را به پیش ببرند، اما امروز ابتکار عمل به دست فلسطینی‌ها و به دست مجاهدین فلسطینی حاضر در میدان است.


آیت‌الله رئیسی ادامه داد: وضعیت و شرایط منطقه را ببینید، امروز همه می‌گویند به برکت خون مطهر این شهیدان، در منطقه حرف اول را جمهوری اسلامی ایران می‌زند. ببینیم که شهدا افتخار و عزت آفریدند. بنده وقتی به دیدار خانواده شهدا می‌روم می‌گویم فرزندان شما در ابتلا و امتحان خود نمره قبولی آوردند و شما نیز در امتحان صبر بر از دست دادن فرزند نمره قبولی آوردید. اما یک ابتلایی هم هست که مسئولین به آن مبتلا شدند و آن پاسداری از خون مطهر شهیدان و اهداف آنها و اهداف بلند نظام اسلامی در مقابل دشمنی‌ها و توطئه‌ها و فتنه‌ها است و از خانواده شهدا می‌خواهم که برای بنده طلبه و دیگر مسئولین نیز دعا کند که در امتحان و ابتلای خود پیروز شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر