ایران وارد منطقه آزاد تجاری روسیه می‌شود

ایران وارد منطقه آزاد تجاری روسیه می‌شود
همکاری تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آغاز سال ۲۰۲۲ شتاب گرفته است.
کد خبر : ۱۴۴۷۶۳

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز سه‌شنبه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت اعلام کرد که ایران در ۱۸ ژانویه قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) امضا خواهد کرد. اتحادیه اوراسیا که بر پایه اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس است، در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و بعداً ارمنستان و قرقیزستان به آن پیوستند.

 در سال ۲۰۱۶، ویتنام به طور رسمی اولین کشور غیر بومی بود که به شریک تجارت آزاد این اتحادیه تبدیل شد. این اتحادیه برای تضمین جابه جایی آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشور‌های عضو طراحی شده است. این مقام ایرانی تصریح کرد: در این بین، تهران می‌تواند بر اساس تجارت ترجیحی با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مبادله کالا کند. این اتحادیه برای کالا‌های ایرانی تخفیف قائل شده، در حالی که تهران برای اقلامی که مبدا اتحادیه اوراسیا هستند، اولویت قائل شده است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیشتر اعلام کرده بود که مذاکرات تهران و اتحادیه اروپا برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با موفقیت به پایان رسیده و اکنون این توافق در انتظار تصویب در مجالس کشور‌های عضو و ایران است.

همکاری روسیه و ایران در بحبوحه تحریم‌های غرب علیه مسکو و تهران به سرعت در حال گسترش است. به گفته سرویس گمرک روسیه، در ماه‌های ژانویه تا اکتبر، گردش تجاری بین این دو کشور به ۴ میلیارد دلار رسید که از رقم کل سال ۲۰۲۱ فراتر رفت. صادرات روسیه به ایران ۲۷ درصد افزایش یافت در حالی که واردات از این کشور ۱۰ درصد افزایش یافت. از آغاز سال جاری میلادی، این کشور‌ها به توافق‌هایی، از جمله برای خرید تجهیزات هواپیما، ساخت مشترک خطوط لوله گاز و توسعه میدان گاز دست یافته‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر