تورم آلمان بالا باقی می‌ماند

مصرف‌کنندگان آلمانی نباید انتظار داشته باشند که قیمت‌ها در ماه‌های آینده کاهش یابد.
کد خبر : ۱۴۴۸۹۶

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، گروه‌های صنعتی آلمان گفتند که افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از افزایش قیمت در کوتاه‌مدت، بسیار دیر انجام شد. فدراسیون صنایع آلمان (BDI) در نظرسنجی از گروه‌های صنعتی بزرگ که توسط رویترز در ۳۰ دسامبر منتشر شد، اعلام کرد: مصرف کنندگان آلمانی نباید انتظار داشته باشند که روند افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده متوقف شود. بر اساس این گزارش، احتمالاً تورم در طول سال آینده بالا باقی خواهد ماند و ممکن است نرخ هدف ۲ درصدی تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) حداقل تا سال ۲۰۲۵ محقق نشود.

زیگفرید راسوورم، رئیس فدراسیون BDI گفت: بازگشت به سطح ۲ درصد بیش‌تر طول می‌کشد و تنها در اواسط این دهه می‌تواند محقق شود، در صورتی که سیاست پولی مؤثر باشد. وی خاطرنشان کرد که اقدامات بیشتر بانک مرکزی اروپا با هدف مهار تورم باعث کاهش بیشتر فعالیت‌های سرمایه گذاری می‌شود.

در تابستان، بانک مرکزی اروپا سیاست بلندمدت نرخ بهره صفر خود را کنار گذاشت و نرخ اصلی را طی چند مرحله تا ۲.۵ درصد افزایش داد. تورم قبل از بحران انرژی شروع به افزایش کرده و ادامه خواهد داشت. پیتر آدریان، رئیس انجمن اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان (DIHK) گفت: فرض کنیم که نرخ بهره برای مدتی بالاتر از هدف معقول ۲ درصد بانک مرکزی اروپا باقی خواهد ماند. به گفته وی، بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ بهره خود را خیلی دیر آغاز کرد و این بدان معناست که اکنون باید نرخ بهره را با سرعت بیشتری افزایش دهد. این امر تامین مالی شرکت‌ها را دشوارتر می‌کند و یک فشار اضافی برای مشاغل است.

نرخ تورم سالانه آلمان در ماه نوامبر اندکی کاهش یافت و از ۱۱.۶ درصد در اکتبر به ۱۱.۳ درصد رسید. با این حال، به گفته هولگر شوانکه، دبیر کل کنفدراسیون صنایع دستی ماهر و مشاغل کوچک آلمان (ZDH)، احتمالاً تا تابستان ۲۰۲۳ کاهش قابل توجهی در افزایش قیمت‌ها انتظار نمی‌رود، اما حتی در آن زمان نیز سطح قیمت بالا باقی خواهد ماند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر