مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟

تسهیلات مصوب از محل اجرای طرح مشاغل خانگی در سال گذشته ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده، که امسال به ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۴۴۹۰۵

به گزارش ایبِنا، اهمیت مقوله کارآفرینی و نقش مشاغل خانگی در رشد و توسعه اقتصادی به عنوان یک فعالیت کارآفرینانه امری غیرقابل انکار است. کسب و کار‌های خانگی از جمله بخش‌های حیاتی و ضرورتی فعالیت‌های اقتصادی در کشور‌های پیشرفته محسوب می‌شوند که از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات موجب تنوع بسیاری در جوامع و اقتصاد‌های جهان شده‌اند.

 

به اعتقاد کارشناسان، مشاغل خانگی نقطه شروع مناسبی برای راه اندازی یک کسب و کار خصوصا برای جوانان جویای کار به شمار می‌رود چرا که با کمترین هزینه و بیشترین ارزش افزوده می‌توان اشتغال خانگی را تجربه کرد.

 

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، میزان تعهد اشتغال اجرای قانون مشاغل خانگی در کشور طی سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۲ هزار و ۴۰۰ نفر و تعداد طرح‌های ارسالی به بانک ۴۴ هزار و ۹۹۳ مورد بوده است.

 

مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟

 

به موجب این گزارش، استان‌های خراسان رضوی با ۲۰۰۰ مورد، اصفهان با ۱۸۰۰ مورد و آذربایجان شرقی و مازندران با ۱۱۰۰ مورد بیشترین تعهد اشتغال را داشته‌اند. کمترین تعهد اشتغال نیز به استان‌های مرکزی و یزد اختصاص دارد. همچنین در سال گذشته میزان تسهیلات مصوب از محل اجرای طرح مشاغل خانگی ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که از این میزان، مبلغ ۱۳ هزار و ۴۴۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

 

دولت در سال جاری مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بانک مرکزی به منظور توسعه و تقویت مشاغل خانگی اختصاص داده که در بین استان‌ها توزیع شده است.

 

پیشتر رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تایید افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری گفته بود این اعتبار در اختیار فعالان خانگی که دارای مجوز فعالیت در رشته‌های خانگی هستند، اختصاص می‌یابد تا در قالب تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت شود.

 

در حال حاضر سقف تسهیلات اشتغال خانگی برای مشاغل مستقل به ۱۵۰ میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان به ۴ میلیارد تومان افزایش یافته است. برنامه اصلی معاونت اشتغال وزارت کار در سال ۱۴۰۲ تمرکز بر افزایش فروش و توسعه محصولات مشاغل خانوادگی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها