در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

خودرو‌های بورسی مانع سودجویی دلالان/ قیمت‌ها کاهش می‌یابد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا کشف واقعی قیمت اتفاق می‌اُفتد که این کشف قیمت به توسعه تولید کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۴۹۶۵

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: نحوه فروش خودرو توسط خودروساز‌ها باعث شناسایی زیان سنگین می‌شد، همچنین از این طریق بیشترین سود را دلال یا واسطه‌ها می‌بردند و سودی به جیب تولیدکننده یا مصرف‌کننده نمی‌رفت.

 

اشتیاقی تصریح کرد: ادامه مسیر عرضه خودرو به روش گذشته دیگر برای شرکت‌های خودروساز مسیر نبود و حتی انتظار کاهش تولید نیز برای این صنعت وجود داشت. همچنین طرح‌های توسعه‌ای و بهینه سازی نیز متوقف می‌شد.

 

وی با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا کشف واقعی قیمت اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: این کشف قیمت به توسعه تولید و همچنین مدیریت بهینه قیمت برای مصرف‌کننده کمک می‌کند به این صورت که با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا با کاهش قیمت خودرو مواجه می‌شویم.

 

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، بیان کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا تیراژ خودروساز بالا می‌رود، به همین علت می‌تواند طرح‌های توسعه خود را به ثمر برساند که در این صورت سهامداران خودرویی نیز منتفع می‌شوند، چون این صنعت سودآور خواهد شد همچنین به تدریج نیز مصرف کننده می‌تواند با قیمت پایین تری نسبت به بازار، خودروی خود را فراهم کند. 

 

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا باعث منصفانه‌تر شدن قیمت می‌شود، اما این امر در صورتی تحقق پیدا می‌کند که عرضه‌ها در تیراژ بیشتری صورت بگیرد. همچنین علاوه بر آن محدویت‌هایی که ایجاد شده و هر فرد مصرف کننده هر سه سال یکبار می‌تواند اقدام به خرید خودرو از بورس کالا کنند، باعث می‌شود، خرید‌ها به دست مصرف کننده اصلی برسد که در آن واسطه‌ها حذف خواهند شد، اما با عرضه‌های قطره‌چکانی کشف منصفانه قیمت اتفاق نمی‌اُفتد.

 

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اگرعرضه‌ها زیاد شود و محدودیت‌هایی مانند استفاده از این طرح به مدت هر سه سال یکبار انجام شود روند قیمت خودرو با کاهش مواجه خواهد شد، همچنین دولت به دنبال این است که خودرو‌های وارداتی را در سامانه بورس کالا به فروش برساند که در این صورت عرضه‌ها زیاد می‌شود بنابراین امکان کشف منصفانه قیمت در انتهای راه وجود دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر