15 دی 1401 - 15:03
در گفتگو با ایبِنا تشریح شد؛

سفر فرزین به قطر چه تاثیری بر تجارت و بازار ارز دارد؟

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر در سفر رئیس کل بانک مرکزی توافق‌هایی صورت گیرد که باعث گشایش شود روی بازار ارز اثرگذار خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۵۰۶۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امروز رئیس کل بانک مرکزی به همراه معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به قطر سفر کرد. در این سفر بر افزایش تبادلات و همکاری‌های پولی و بانکی ایران با کشور‌های حاشیه خلیج فارس تاکید شده است.

 

فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در گفتگو با خبرنگارایبِنا درباره تاثیرات این اقدام با بیان اینکه ارتباط با کشور‌های همسایه در هر زمینه‌ای باعث رونق گرفتن تجارت می‌شود، گفت: کشور ما به علت تحریم منزوی شده به همین علت هر دیپلماسی اقتصادی باعث بهبود روند تجارت کشور خواهد شود.

 

مستوفی در پاسخ به این پرسش که سفر رئیس کل بانک مرکزی به قطر چه اثری بر مبادلات پولی و بانکی کشور می‌گذارد؟ بیان کرد: رفتن به سفر بستگی دارد که مذاکرات با طرف مقابل به چه صورت باشد، چنانچه تفاهم نامه و پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه بین دو کشور انعقاد شود می‌توان این سفر را بسیار مثبت دانست.

 

وی ادامه داد: اکثر مبادلات در جهان به وسیله دلار انجام می‌شود و سایر ارز‌ها نقش کمی در این حوزه ایفا می‌کنند، اما هر چه کشور ما بتواند پیمان‌های پولی را با کشور‌های همسایه و دیگر گشور‌ها گسترش دهد، مفید است، ولی به علت تحریم اثر پیمان‌های پولی دو جانبه یا استفاده از سایر ارز‌ها کمتر می‌شود، اما اگر کشورِ مقابل نیز با این پیمان پولی موافق باشد وضع بهتر خواهد شد.

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در رابطه با اثر سفر رئیس کل بانک مرکزی بر بازار ارز گفت: ملاقات‌های حضوری و سفر به دیگر کشور‌ها در روند اقتصادی کشور موثر خواهد بود، اگر در این سفر توافق‌هایی صورت گیرد که باعث گشایش شود روی بازار ارز اثرگذار خواهد بود، همچنین ارتقای روابط بانکی و مالی با هر کشوری دارای بار مثبت است.

 

وی در پایان تاکید کرد: از این نکته نباید غافل شویم که در هر سفر یا ملاقاتی امکان پیش آمدن موضوع، فکر و ایده جدیدی وجود دارد، که این امر برای هر داد و ستد چه بانکی، سیاسی و یا اقتصادی ارزنده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها