احتمال تصمیم‌های نامطلوب سیاسی فدرال رزرو در راستای ثبات قیمت‌ها

احتمال تصمیم‌های نامطلوب سیاسی فدرال رزرو در راستای ثبات قیمت‌ها
پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که ممکن است فدرال رزرو تصمیم‌های نامطلوبی برای تثبیت قیمت‌ها بگیرد.
کد خبر : ۱۴۵۳۰۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بر لزوم عاری بودن بانک مرکزی از نفوذ سیاسی در مقابله با تورم دائمی بالا، تاکید کرد. پاول در سخنرانی خود در ریکس بانک سوئد خاطرنشان کرد که تثبیت قیمت‌ها مستلزم اتخاذ تصمیم‌های سختی است که می‌تواند از نظر سیاسی نامطلوب باشد.

ثبات قیمت‌ها زیربنای اقتصاد سالم است و در طول زمان مزایای غیرقابل اندازه گیری را برای عموم فراهم می‌کند. اما احیای ثبات قیمت‌ها، زمانی که تورم بالا است می‌تواند نیازمند اقداماتی باشد که در کوتاه‌مدت مورد پسند قرار نگیرند، در حالی که ما نرخ‌های بهره را در راستای کند شدن سرعت اقتصاد افزایش می‌دهیم.

وی افزود: عدم کنترل مستقیم سیاسی بر تصمیم‌ها ما به ما این امکان را می‌دهد که بدون در نظر گرفتن عوامل سیاسی کوتاه مدت، اقدامات لازم را انجام دهیم. اظهارات پاول درباره استقلال بانک مرکزی مطرح شد و قرار بود با جلسه پرسش و پاسخ دنبال شود.

در این سخنرانی هیچ سرنخ مستقیمی در مورد جهت سیاست فدرال رزرو که در سال ۲۰۲۲ نرخ‌های بهره را هفت بار و در مجموع ۴.۲۵ واحد درصد، افزایش داد، وجود نداشت و نشان داد که احتمالاً افزایش بیشتری در سال جاری در راه است. با وجود انتقاد‌های آرام‌تر ازاقدام‌های فدرال رزرو، فدرال رزرو با مخالفت شدید هر دو جناح سیاسی مواجه شده است.

زمانی که بانک مرکزی در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، در حال افزایش نرخ بهره بود، بانک مرکزی را متوقف کرد، در حالی که رهبران مترقی مانند سناتور الیزابت وارن، از دور فعلی افزایش نرخ‌ها انتقاد کرده‌اند. رئیس جمهور جو بایدن تا حد زیادی از اظهار نظر در مورد اقدامات فدرال رزرو مقاومت کرده و در عین حال خاطرنشان کرده که در درجه اول مسئولیت بانک مرکزی مقابله با تورم است.

پاول بار‌ها گفته است که عوامل سیاسی بر اقدام‌های او تأثیری نداشته است. در بخشی دیگر از سخنرانی روز سه‌شنبه، او به درخواست‌های برخی از قانون‌گذاران از فدرال رزرو برای استفاده از اختیارات نظارتی خود برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی پرداخت. در حالی که فدرال رزرو از بانک‌های بزرگ خواسته تا آمادگی مالی خود را در صورت وقوع رویداد‌های مهم مرتبط با آب و هوا مانند طوفان و سیل بررسی کنند.

او گفت: تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای رسیدگی مستقیم به تغییرات اقلیمی باید توسط منتخبان دولت گرفته شود و در نتیجه منعکس‌کننده خواست عمومی است که از طریق انتخابات بیان می‌شود. اما بدون قانون صریح کنگره، کاربرد سیاست پولی یا ابزار‌های نظارتی برای ترویج اقتصاد سبزتر یا دستیابی به اهداف دیگر مبتنی بر اقلیم نامناسب خواهد بود. ما سیاست گذار آب و هوا نیستیم و نخواهیم بود.

فدرال رزرو امسال یک برنامه آزمایشی راه اندازی خواهد کرد که از شش بانک بزرگ کشور شامل بانک آمریکا، سیتی گروپ، گلدمن ساکس، جی پی مورگان چیس، مورگان استنلی و ولز فارگو می‌خواهد تا در تحلیل سناریو با هدف آزمایش ثبات موسسات در صورت رویداد‌های مهم آب و هوایی شرکت کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر