افزایش بی‌سابقه هزینه‌های مواد غذایی در اسپانیا

آمار‌های رسمی نشان داد که قیمت مواد غذایی در ماه دسامبر به بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسیده است.
کد خبر : ۱۴۵۴۹۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه ملی آمار کشور اسپانیا، هزینه مواد غذایی در اسپانیا در ماه دسامبر با سرعتی بی‌سابقه افزایش یافت و ۱۵.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

به گفته این آژانس، قیمت‌ها به بالاترین سطح از زمان ۱۹۹۴ رسیده است. بیشترین رشد در قیمت شکر، شیر، کره، روغن زیتون، نوشابه، آرد و سایر غلات بوده است. در همین حال، تورم کلی در این کشور در ماه گذشته با وجود کاهش قیمت برق و سوخت به ۵.۷ درصد کاهش یافت و از ۶.۸ درصد در ماه نوامبر به ۵.۷ درصد رسید. این کمترین رقم برای اسپانیا در کل سال گذشته و همچنین کمترین رقم در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بود. با این حال، متوسط تورم سال ۲۰۲۲ به ۸.۳ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم کشور از سال ۱۹۸۶ است.

مادرید قبلا بسته جدیدی از اقدامات حمایتی را با هدف مهار تورم تصویب کرده بود، از جمله کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر تعدادی از مواد غذایی که از اول ژانویه به اجرا گذاشته شد. با این حال، برخی از تحلیل گران در مورد این اقدام تردید دارند. گفته می‌شود که قیمت مواد غذایی با یا بدون مالیات بر ارزش افزوده افزایش خواهد یافت در حالی که واسطه‌های زیادی در زنجیره تامین وجود دارد که می‌توانند از اقدامات دولت استفاده کرده و پیش بینی کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر