کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد:

تغییرات نرخ سود بانکی تاثیری در بازار سرمایه ندارد/ نگاه لایحه بودجه به بورس مثبت است

تغییرات نرخ سود بانکی تاثیری در بازار سرمایه ندارد  نگاه لایحه بودجه به بورس مثبت است
کارشناس بازار سرمایه گفت:اگر ارزش دلاری بازارسهام را محاسبه کنید، متوجه می شوید بازار در پایین‌ترین ارزش دلاری از سال ۹۸ قرار دارد
کد خبر : ۱۴۵۵۹۸

مجتبی شهبازی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: رشد درآمد شرکت‌های صادرات محور و همچنین کاهش ارزش دلاری شرکت‌های بورسی موجب شده است تا بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها همچون بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو عقب بماند.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر ارزش دلاری بازار سهام را محاسبه کنید، متوجه خواهید شد که بازار سرمایه در پایین‌ترین ارزش دلاری خود از سال ۹۸ قرار گرفته است.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: سود آوری شرکت‌های بورسی روند صعودی دارد و این موضوع موجب شده است تا بنیاد بازار سهام قوی‌تر از گذشته شود، ضمن این که برخی از شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را با نرخ‌های بالاتری به فروش برسانند، به خصوص در شرکت‌های صادرات محور نرخ فروش بالاتر است.


شهبازی گفت: رشد بنیادی شرکت‌های بورسی EPS بازار سرمایه را کاهش داده است و این موضوع موجب شده است تا بخشی از نقدینگی در سطح جامعه وارد بازار سهام شود.


وی افزود: در گام اول پول‌هایی که وارد بازار سهام شده است، سرمایه فعالین فعلی بازار سهام است. البته با بررسی‌هایی که کرده ایم نقدینگی مناسبی نیز خارج از بازار وارد بورس شده است.


این تحلیل گر بنیادی بازار سهام تصریح کرد: سرمایه باهوش است، زیرا که می‌فهمد کدام بازار نسبت به سایر بازار‌ها جا افتاده است، در نتیجه نقدینگی به آن بازاری کوچ می‌کند که بیشترین بازدهی را بدست بیاورد.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: بازار پول و سپرده بانکی به دلیل این که فِری ریسک هستند، بیشترین سرمایه‌ها را جذب خود می‌کند، چرا که سپرده بانکی مخصوص افراد ریسک گریز است، بنابراین تغییرات نرخ سود سپرده بانکی تاثیری در بازار سرمایه ندارد.


وی افزود: بازار سرمایه ریسک و دانش مخصوص به خود را دارد، در چنین شرایطی تغییرات نرخ سود بانکی تاثیری در رشد و نزول بازار سهام ندارد.


شهبازی گفت: با توجه به این که نرخ دلار در بودجه در حداقل قیمتی پیش بینی شده است و همچنین عوارض صادراتی و نرخ خوراک صنایع اندک پیش بینی شده، موجب شده است تا لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاثیر خوبی بر بازار سرمایه بگذارد، زیرا که لایحه بودجه ۱۴۰۲ نگرانی‌های اهالی بازار سرمایه را کاهش داده است.


این تحلیل گر بازار‌های مالی بیان داشت: متاسفانه در زمانی که شرکت‌های صادرات محور بازدهی خوبی را بدست می‌آورند، دولت با افزایش عوارض صادراتی سعی در افزایش درآمد‌های خود دارد، اما با این کار به سهام داران و شرکت آسیب می‌زند، اما در این لایحه بودجه برآورد‌ها نشان می‌دهد که دولت به جیب سهام داران دست درازی نخواهد کرد.


مجتبی شهبازی در پایان تاکید کرد: یک نکته مهم این است که این بودجه در حال حاضر فقط لایحه است و چکش کاری‌های زیادی در این لایحه صورت خواهد گرفت که در نهایت ارقام بودجه را بالا و پایین می‌کند، بنابراین زود است تا جواب قطعی در مورد تاثیر بودجه بر بازار سهام داد؛ در نتیجه بودجه زمانی اثر نهایی خود را بر بازار سهام می‌گذارد که بودجه نهایی، تصویب شود.

 

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: بورس بازار سهام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر