گزارش کامل هشتمین همایش مالی اسلامی/ اتحاد برای حل مسائل نظام بانکی

هشتمین همایش مالی اسلامی با محور نوآوری‌های مالی اسلامی در تامین مالی دانش بنیان و کارآفرینی برگزار شد.
کد خبر : ۱۴۵۶۵۵

به گزارش ایبِنا، هشتمین همایش مالی اسلامی به همت انجمن مالی اسلامی ایران، با محور نوآوری‌های مالی اسلامی در تامین مالی دانش‌بنیان و کارآفرینی روز سه شنبه ۲۷ دی ماه برگزار شد.

 

در این همایش علاوه بر رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن مالی اسلامی ایران، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان دانشگاهی، حوزوی، بانکی، بیمه‌ها و ارکان بازار سرمایه کشور حضور داشتند.

 

 سخنرانی صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی ایران در هشتمین همایش مالی اسلامی

 

گزارش کامل هشتمین همایش مالی اسلامی/ اتحاد برای حل مسائل نظام بانکی

 

علی صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی ایران ضمن خوشامدگویی به مهمانان هشتمین همایش مالی اسلامی به ارائه گزارشی از اقدامات انجمن مالی اسلامی ایران پرداخت. وی با اشاره به تاسیس انجمن مالی اسلامی ایران در سال ۹۳ گفت: از ابتدای تاسیس تا به امروز انجمن مسیر رو به رشدی را به لطف خدا طی کرده و ضمن اینکه هم اکنون ۴ سال پیاپی است که انجمن مالی اسلامی دارای رتبه A در ارزیابی وزارت علوم می‌باشد. وی گفت: کسب عنوان انجمن برتر کشور در سال ۱۴۰۰ در جشنواره بین المللی فارابی در بهار امسال نیز نشان از مسیر رو به رشد انجمن دارد و به این خاطر از تک تک اعضای انجمن بخصوص اعضای محترم هیئت مدیره و فعالان انجمن قدردانی می‌کنم.

 

وی ضمن تشریح اهم اقدامات انجمن مالی اسلامی ایران به ایجاد پایگاه جامع مالی اسلامی در سایت انجمن اشاره کرد و به معرفی بخش‌های مهم سایت پرداخت.

 

به گفته صالح آبادی، معرفی کتاب ها، نشریات، گزارشات رسمی، دروس خارج فقه، اساتید، پژوهشگران و ... در حوزه مالی اسلامی، بارگذاری بیش از ۶۰۰ مقاله مالی اسلامی منتشره در نشریات مالی اسلامی فارسی در ده سال اخیر همراه با دسته بندی موضوعی، ایجاد لینک دسترسی به کتابخانه‌های دانشگاه‌های کشور، طبقه بندی فهرستی و نموداری علوم بازار سرمایه، بارگذاری مصوبات کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای فقهی بانک مرکزی، ویژه نامه استفتائات مالی اسلامی با طبقه بندی فتاوای مراجع تقلید در ۱۹ موضوع، ارائه موضوعات پیشنهادی جهت پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری متناسب با نیاز‌های روز کشور در حوزه مالی، ارائه گزارش کامل (متن، فیلم و فایل ارائه استاد) نشست ها، وبینار‌ها و جلسات دفاع از پایان نامه و همایش‌های انجمن و ایجاد صفحه اختصاصی دکتر موسویان شامل کتب، مقالات، کلیپ‌ها و سخنرانی‌های استاد از مهمترین قسمت‌های سایت انجمن هستند.


صالح آبادی افزود: برگزاری دوره‌های MBA و DBA بازار سرمایه اسلامی از دیگر برنامه‌های مهم انجمن می‌باشد که تاکنون ۱۷۰ دانش پذیر در دوره DBA و ۲۴ نفر در دوره‌های MBA شرکت نموده اند. برگزاری ۷۲ نشست داخلی و ۲۴ نشست بین المللی مالی اسلامی، برگزاری هشت دوره همایش مالی اسلامی، انتشار مشترک ده نشریه علمی در زمینه مالی اسلامی، برگزاری مسابقه ملی دانشجویی بانکدان و انعقاد تفاهم نامه با نهاد‌های معتبر بین المللی در زمینه مالی اسلامی از دیگر اقدامات برجسته انجمن محسوب می‌شود.

 

در ادامه رئیس انجمن مالی اسلامی با اشاره به محور هشتمین همایش مالی اسلامی با عنوان نوآوری‌های مالی اسلامی در تامین مالی دانش‌بنیان و کارآفرینی گفت: پس از انتشار فراخوان مقاله، ۲۴ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که ۱۱ مورد از آن‌ها مورد تایید کمیته علمی قرار گرفت. دکتر صالح آبادی ضمن اشاره به پنل‌ها و برنامه‌های مختلف همایش گفت امیدواریم برگزاری این همایش و بحث‌ها و مطالب ارائه شده در آن در توسعه نوآوری‌های مالی اسلامی وکمک به تامین مالی دانش بنیان‌ها تاثیرگذار واقع شود.

 

صالح آبادی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن اشاره به تاسیس کمیته فقهی سازمان بورس در سال ۱۳۸۶ با همکاری دکتر مصباحی مقدم و همچنین تحولات یکسال اخیر شورای فقهی بانک مرکزی و نیز استقرار ناظرین شرعی در بانک‌ها این اقدامات را از مهمترین اقدامات در زمینه مالی اسلامی در کشور برشمرد.

 

 

سخنرانی معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در هشتمین همایش مالی اسلامی

 

گزارش کامل هشتمین همایش مالی اسلامی/ اتحاد برای حل مسائل نظام بانکی

 

روح‌الله دهقانی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری که جزء سخنرانان کلیدی این همایش بود، در این مراسم آغاز جریان حمایت از زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور را با تدابیر مقام معظم رهبری از سال ۸۹ و با تصویب قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان دانست. قانونی که حدودا طی ۱۲ سال اثرات مثبتی در زمینه افزایش کمی مفاهیم و مجموعه‌هایی، چون پارک‌های فناوری، مراکز نوآوری، شتاب دهنده‌ها و توسعه زیرساخت‌ها و ... داشت که شکل گیری ۸ هزار شرکت دانش بنیان و تبدیل گفتمان علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان به گفتمان غالب مسوولان و مدیران کشور از دستاورد‌های دیگر این قانون در کشور به شمار می‌رود.


به گفته دهقانی برای هدف‌گذاری‌های آتی و ادامه این مسیر نمی‌توان تنها بر این کمیات و تعدد ساختار‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرد. به همین دلیل باید برای رسیدن به اهداف تعیین شده به دنبال ارتقای بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده و نمود اقتصاد دانش بنیان از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و فناور باشیم.

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری ادامه داد: همین هدف به ماموریت مهم معاونت علمی تبدیل شد تا بر اساس قانون مترقی جهش تولید دانش‌بنیان حرکت کنیم و چشم اندازی جدید در بستر‌های موجود؛ برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان تعریف کنیم.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه شاید کمتر از ۱۰ کشور به قانونی مشابه قانون جهش تولید دانش‌بنیان برای توسعه علمی و فناورانه خود دسترسی دارند، افزود: اگر به دنبال اجرای کامل این قانون باشیم قطعا به یک مدل اقتصادی درست می‌رسیم و سهم ۱۰ درصدی دانش بنیان‌ها از تولید ناخالص ملی محقق خواهد شد.

 

وی ورود محسوس اقتصاد دانش‌بنیان در زندگی مردم را ضروری دانست و گفت: مردم باید شیرینی این مدل اقتصادی را در روزمرگی‌های خود احساس کنند، چون از نظر ما مردم رکن اصلی جریان‌سازی، ثبات و رشد در هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند.

 

روح الله دهقانی ادامه داد: این مردم هستند که به حکومت‌ها و نظام‌های مالی اعتبار و بها می‌دهند و بازار یک محصول را گرم یا راکد می‌کنند. چون مردم بر اساس یک هوش دسته جمعی کاملا هوشمند و هوشیار عمل می‌کنند؛ بنابراین اگر اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان در زندگی مردم احساس شود می‌توان امید داشت که نقدینگی مردم وارد جریان دانش‌بنیانی شود.


دهقانی با مثالی درباره اهمیت استقبال مردم از جریان دانش‌بنیانی، گفت: به طور مثال در حوزه اقتصاد دیجیتال به دلیل خالی بودن بازار سکو‌های خدمت رسانی؛ از ورود شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شد و این اتفاق اقبال مردمی را به همراه داشت و باعث شد مردم نیاز جدی به اینترنت داشته باشند و یک پیوند محکم بین اقتصاد مردم و شبکه‌های اینترنتی شکل گرفت.


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بعد از منابع طبیعی، بزرگ‌ترین فرصت اقتصادی کشور را مغزها، استعداد‌ها و صاحبان علم و فناوری تشکیل می‌دهند، افزود: باید بپذیریم که تحریم و مشکلات ارزی در کشور وجود دارد و برای بی‌اثر کردن این مشکلات نیاز داریم از مغزافزار‌هایی که بر مبنای فناوری و نوآوری‌های نرم تولید شده‌اند استفاده کنیم.

 

وی به استعدادها، نیروی انسانی ارزان‌قیمت و درخشان، هزینه‌های پایین انرژی و زیرساخت‌ها اشاره کرد و آن را فرصتی مناسب برای توسعه علمی و فناورانه کشور دانست و افزود: باید تلاش کنیم به شکل درست از این مزیت‌های موجود بهره‌مند شویم.

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری گفت: تمایل مردم به سمت خرید املاک، سکه و خودرو برای این است که تلاش می‌کنند سرمایه و بقای خود را حفظ کنند؛ اگر ما بتوانیم ارزش افزوده هزار برابری موجود در حوزه دانش بنیانی را به مردم اثبات کنیم می‌توانیم سرمایه‌های آن‌ها را جذب کنیم.

 

وی ادامه داد: اینکه مردم بدانند به جای دلالی صرف در حوزه‌های اقتصادی می‌توانند مولد و اثرگذار باشند بسیار مهم است.

 

وی افزود: برای رسیدن به دستاورد‌های جدید باید ابزار‌های نوین هم داشته باشیم. مثلا برای تحقق بانکداری مدرن نیازمند داشتن نظام بانکی مدرن هستیم و در بستر بانکداری سنتی این اتفاق نمی‌افتد.

 

دهقانی حضور جوانان را امری لازم برای رسیدن به این تغییرات دانست و بیان کرد: برای داشتن نظام تامین مالی نوین و دستیابی به فناوری‌های نوآورانه مالی باید از توانمندی جوانان دانشمند خود بهره بگیریم.

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با اشاره به وجود ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، گفت: این زیست بوم به نظام بانکی، بانک، نظام تامین مالی و دیگر ابزار‌های اختصاصی نیاز دارد و معاونت علمی آماده همکاری در این زمینه است.

 

 سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هشتمین همایش مالی اسلامی

 

گزارش کامل هشتمین همایش مالی اسلامی/ اتحاد برای حل مسائل نظام بانکی

 

دکتر محمدعلی زلفی گل در این همایش گفت: قرار گرفتن ایده‌ها و سرمایه‌ها در کنار هم می‌تواند به رشد کشور کمک کند و باید شرایطی را ایجاد کرد که افراد دارای صاحب ایده در کنار افراد دارای سرمایه قرار گیرند و یک همرسانی اتفاق بیفتد.

 

وزیر علوم در بخش آغازین سخنان خود در این همایش این سوالات را مطرح کرد. چرا اقتصاد دانش بنیان؟ چرا تولید دانش بنیان؟ باید‌ها و نباید‌ها و پیامد‌های اقتصاد دانش بنیان کدام است؟

 

وی در ادامه اظهار داشت: تولید دانش بنیان محصولات با کیفیت و رقابت ناپذیر را عرضه می‌کند، چون مبنای آن خلاقیت و نوآوری است.


وزیر علوم با اشاره به اهمیت اشتغال در کشور گفت: اقتصاد دانش بنیان برای افراد نخبه و دارای تحصیلات عالی، اشتغال ایجاد می‌کند؛ هزینه ایجاد شغل برای افراد دارای تحصیلات عالی چندین برابر هزینه ایجاد شغل برای افراد کم سواد است؛ لذا زمینه‌ای که میتوان برای افراد دارای تحصیلات عالی شغل ایجاد کرد حتماً باید در حوزه اقتصاد دانش بنیان باشد.

 

وی افزود: نخبگان و محققان ما ایده‌های خوبی دارند که اگر با حمایت مالی همراه شود به تولید یک محصول و یا فناوری منجر می‌شود و می‌تواند نیاز مهمی از کشور را حل کند و مسئولان کشور در حوزه علم و فناوری از انجمن‌هایی مثل انجمن مالی اسلامی انتظار دارند در زمینه همرسانی ایده و سرمایه راهکار ارائه کنند.

 

وزیر علوم اظهار داشت: انتظار داریم صاحبنظران این همایش تخصصی در خصوص حضور ایده‌ها و یا شرکت‌های دانش بنیان در بورس و مردمی کردن اقتصاد کار کارشناسی کرده و به وزارت علوم اعلام کنند و ما اجرای آن را پیگیری کنیم.

 

زلفی‌گل افزود: وزارت علوم بخشی از ایده‌های خودرا برای توسعه فناوری در کشور به مرحله اجرا رسانده است؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرای دستیار فناوری، امریه سربازی فناوری و اجرای تور فناوری اشاره کرد، ولی ظرفیت کار در این حوزه زیاد است.

 

وزیر علوم افزود: این وزارت از طریق پارک‌های علم و فناوری، هسته‌های فناور و شتاب دهند‌ها از صاحبان ایده و فکر حمایت کرده است و حتما برای توسعه این حمایت‌ها از پیشنهادات صاحبنظران استقبال می‌کنیم چرا که اعتقاد داریم فکر از حکیمان است و حاکمان (قوه مجریه) اجرایی آن را برعهده دارد.

 

وزیر علوم عدم آشنایی کافی نخبگان و مخترعان با شرایط بازار را از نکاتی دانست که می‌بایست انجمن‌هایی علمی مانند انجمن مالی اسلامی ایران و سایر مجموعه‌های علمی برای رفع آن برنامه ریزی کنند.

 

زلفی‌گل تاکید کرد: آشنایی با قوانین تجارت برای تجاری سازی موفق محصولات دانش بنیان یک ضرورت است و بدون آن محققان ما در عرضه محصولات فناورانه به مردم موفق نخواهند بود.

 

قرائت بیانیه کمیته علمی مسابقه ملی دانشجویی بانکدان توسط دکتر شهبازی، استاد دانشگاه و مدیرکل دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس

 

نظام پولی و بانکی کشور را میتوان به خون در بدن تشبیه نمود که هر اندازه این جریان خون دارای سلامت باشد میتوان کارکرد مناسبی از بدن را شاهد بود. در طول سال‌های گذشته نظام بانکی کشور با چالش‌های عدیده‌ای روبرو بوده که منجر به بیماری درونی نظام بانکی و سرایت این بیماری به کل اقتصاد شده است. وجود چالش‌هایی در سطح ساختار بانک مرکزی، نبود الگو‌های مناسب از انواع بانکها، چالش‌های سیاستگذاری پولی در مقوله نرخ سود بانکی، فهم ناقص از ماهیت بانک بویژه در مساله خلق پول، عدم اجماع بر الگوی مناسب عملیات بانکی بدون ربا، ناترازی بانکی نمودیافته در شکاف دارایی-بدهی بانکها، عدم استقلال کافی بانک مرکزی از دولت و شبکه بانکی، نبود الگوی مناسب تخصیص منابع در نظام بانکی و تأمین مالی نامطلوب بخش‌های مولد اقتصادی در کشور، خلا‌های جدی نظارتی و عدم اجرای کامل اصول حاکمیت شرکتی و شفافیت در حوزه بانکداری و بانک مرکزی، عمده‌ترین چالش‌ها و ضعف‌های نظام پولی و بانکی کشور هستند.

 

حال سوال اساسی این است که آیا بدون ایجاد فضای گفتمانی و اجماع نخبگانی و بدون پرداختن عمیق به ریشه‌های معضلات نظام بانکی میتوان در خصوص اصلاحات ساختاری در نظام پولی و بانکی سخن گفت. گردهمایی دانش پژوهشان نظام بانکی برامده از نهاد دانشگاه به عنوان نهاد علم که حل مسائل جامعه از آن انتظار میرود در قالب یک رقابت دانش افزای علمی با عنوان «بانکدان» یکی از بستر‌هایی بود که تلاش نمود با طرح سوالات و دغدغه‌های اساسی نظام بانکی از رهگذر فهم دقیق و عالمانه چالشها، به ایجاد فضای گفتمانی در حل مسائل نظام بانکی کمک نماید.

 

در این رقابت و رویداد دانشجویی تلاش شد با برگزاری کارگاه‌های علمی، آزمون‌ها و مناظرات علمی ضمن تعمیق دانش سیاستی شرکت کنندگان، بستری برای تفکر و حل مساله در خصوص مهمترین مسائل نظام بانکی کشور ایجاد گردد.

 

کمیته علمی مسابقه بانکدان با بهره گیری از دستاورد‌های این رویداد علمی، راهبرد‌های زیر را برای پیشبرد اصلاح و ارتقای نظام بانکی کشور در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پیشنهاد می‌نماید:


۱- لزوم توجه جدی سیاستگذاران نظام بانکی به ظرفیت‌های نیروی انسانی کارامد و علمی در کشور و تلاش برای باز کردن حلقه‌های بسته مدیریتی در نظام بانکی کشور


۲- ایجاد بستر‌های لازم برای بهره گیری از ایده‌ها و تفکرات نو و خلاقانه دانشجویی و سیاست پژوهی کشور برای حل مسائل نظام بانکی


۳- برگزاری نشست‌ها و گردهمایی‌های علمی با حضور مدیران و کارکنان نظام بانکی برای فهم دقیق ریشه‌های شکل گیری چرخه‌های معیوب پولی و بانکی در کشور


۴- عزم جدی در حل ناترازی‌های بانکی در کشور به عنوان مانع جدی برای ایفای نقش اساسی نظام بانکی در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور و نهایتا طراحی نظام انگیزشی مناسب برای دریافت ایده‌های بدیل در معماری کلان نظام بانکی با هدف تحقق الگوی بانکداری اسلامی


مسابقه دانشجویی بانکدان تجربه ارزشمندی در عرصه‌های رقابت دانشجویی تخصصی با دغدغه حل مساله بود که این گردهمایی دانشجویی برای حل مساله اساسی کشور را میتوان در نوع خود کم نظیر دانست و امید میرود این الگو در سایر حوزه‌های اقتصادی کشور نیز پیاده گردد.


در پایان بر خود لازم میدانم به نمایندگی از اعضای کمیته علمی از همه برگزارکنندگان و حامیان این رویداد بزرگ علمی بویژه دانشگاه امام صادق علیه السلام، انجمن مالی اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مرکز مالی ایران، بانک کارافرین و بانک قرض الحسنه رسالت و به طور خاص از جناب آقایی یوسفی مقدم و جناب آقای بهرامی که زحمات زیادی را در کمیته اجرایی این رویداد عهده دار بودند تشکر نمایم.


از خدای متعال سربلندی و عزت ایران اسلامی را خواستارم و برای همگان آرزوی توفیق دارم.


والسلام علیکم و رحمه الله

 

تقدیر از برترین‌های مسابقات ملی دانشجویی بانکدان

 

اختتامیه مسابقه ملی دانشجویی بانکدان بخش مهم هشتمین همایش مالی اسلامی ایران بود.

این مسابقه که با حضور ۳۴۱ نفر در قالب ۸۹ تیم دانشجویی از بیش از ۴۰ دانشگاه کشور از خرداد ماه آغاز گردید؛ در هشتمین همایش مالی اسلامی به خط پایان خود رسید. تیم‌های برتر جوایز خود را از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون علمی، فناوری و دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس انجمن مالی اسلامی دریافت کردند.

جوایز اعطا شده به تیم‌های برتر:

مقام اول: تیم پول پاشی مبلغ ۳۰ میلیون تومان وجه نقد و ۸۰ میلیون وام قرض‌الحسنه

مقام دوم: تیم شهید احسان قدبیگی مبلغ ۲۰ میلیون تومان وجه نقد و ۶۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه

مقام سوم: تحلیلگران نواندیش مبلغ ۱۰ میلیون تومان وجه نقد و ۴۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه

مقام چهارم: تیم دانشگاه خاتم ۴ میلیون تومان

همچنین به همه نفرات برتر این مسابقه مبلغ یک میلیون تومان اعتبار خرید دوره‌های مرکز مالی ایران اعطا گردید.

 

گزارش کامل هشتمین همایش مالی اسلامی/ اتحاد برای حل مسائل نظام بانکی

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها