06 اسفند 1401 - 17:42
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

ممنوعیت فروش دلار با کارت ملی برداشته شد/ آغاز روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز

دبیرکل کانون صرافان کشور از روند کاهشی نرخ ارز در بازار خبر داد و گفت: فروش دلار با کارت ملی در صرافی‌ها آزاد شد.
کد خبر : ۱۴۷۲۳۵

کامران سلطانی‌زاده؛ دبیرکل کانون صرافان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به بازگشایی مجدد معاملات توافقی در صرافی‌ها اظهار کرد: بانک مرکزی مجوز معاملات ارز در صرافی‌ها را از امروز صادر کرد که بر همین اساس نرخ دلار در کانال ۵۲ هزار تومان قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: بازگشایی مجدد معاملات، باعث توقف روند افزایش نرخ ارز شد و روند کاهشی را دوباره به بازار برگرداند. این امر نشان می‌دهد که حضور صرافی‌های رسمی تحت نظارت بانک مرکزی در ارائه خدمات به مردم با نرخ‌های بازار آزاد می‌تواند از افزاش لجام گسیخته نرخ ارز جلوگیری و به تعدیل نرخ درست در سطح جامعه کمک کند.

 

سلطانی‌زاده تصریح کرد: مانند قبل هر فرد می‌تواند با کارت ملی ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تهیه کند و هرچند هنوز بانک مرکزی درباره سقف دریافت ارز اظهار نظری نکرده است، اما به نظر می‌رسد به همان روال قبل یعنی با سقف ۵ هزار یورو خواهد بود.

 

دبیرکل کانون صرافان کشور با اشاره به مکانیزم تعیین نرخ ارز گفت: بانک مرکزی نرخ ارز را تعیین می‌کند و با همان نرخ آن را به صرافی‌ها می‌فروشد. امروز هم دلار را با نرخ ۵۲ هزار تومان به صرافی‌ها فروخت و صراف‌ها هم با احتساب یک درصد حاشیه سود ارز را به متقاضیان فروختند.

 

وی همچنین براین موضوع هم تاکید کرد که هنوز ارز صادرکنندگان به چرخه صرافی‌ها بازنگشته و این درحالی است که فروش ارز‌های حاصل از صادرات صادرکنندگان به طور قطع می‌تواند تاثیر بسزایی در تعدیل نرخ داشته باشد.

 

سلطانی‌زاده با بیان اینکه فروش ارز صادرکنندگان به صرافی‌ها همچنان ممنوع است و صرافی‌ها فقط ارز را از بانک مرکزی تامین می‌کنند، تصریح کرد: اینکه نرخ‌گذاری هم براساس بازار توافقی به روال سابق برگردد در تعدیل قیمت‌ها در بازار ارز بسیار موثر خواهد بود. با توجه به اینکه اگر نرخ واقعی‌تر باشد رغبت صادرکنندگان نیز به بازگشت ارز صادراتی بیشتر خواهد شد.

 

دبیرکل کانون صرافان کشور گفت: باید سعی کنیم بازار‌های رسمی بخش خصوصی را فعال‌تر کنیم و سامانه نیما در بخش صرافی‌ها نیز تقویت شود. به طور قطع اگر این چارچوب شکل بگیرد و محدودیت‌ها نیز رفع شود شاهد بازگشت روند کاهشی قیمت ارز در بازار خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر