14 فروردين 1402 - 10:26
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

افزایش ارزش پول ملی از مسیر رونق تولید/ سیاست‌گذاری در حوزه تولید باید تغییر کند

افزایش ارزش پول ملی از مسیر رونق تولید  سیاست‌گذاری در حوزه تولید باید تغییر کند
یک کارشناس معتقد است، عبور از مدیریت دولتی و نظارت و سیاست‌گذاری‌های درست شرط تحقق جهش تولید در بخش‌های مختلف است.
کد خبر : ۱۴۸۳۳۸

امیر حسین کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در خصوص راه‌های تحقق شعار افزایش تولید در صنعت خودروسازی به عنوان مطالبه مهم رهبر انقلاب گفت: زمانی محصولات و کالا‌های تولیدی مورد نیاز و مهم کشور مثل کالا‌های دانش بنیان و سایر کالا‌ها با رشد تولید مواجه می‌شود که مسئولین به کار‌های روبنایی و پاره کردن روبان‌های افتتاح بسنده نکنند، بلکه برای تعمیق بخشیدن به تولید، فعالیت‌هایی را دنبال کنند که به معنای واقعی رشد تولید را تضمین می‌کند.

 

وی در این باره توضیح داد: کنار گذاشتن کار‌ها و فعالیت‌های اصلی و نظارت بر روند افزایش تولید نمی‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید و تحقق بخش شعار سال باشد، بلکه عبور از مدیریت دولتی و نظارت و سیاست‌گذاری‌های درست فقط و فقط شرط تحقق جهش تولید در بخش‌های مختلف مثل صنعت خودروسازی است.

 

کاکایی گفت: بالا بردن تعرفه قطعات خودرو، افزایش قیمت گاز و برق و افزایش سایر هزینه‌ها و اینکه مسئولین به شدت دنبال واردات خودرو هستند نمی‌تواند تولید خودرو را افزایش دهد. بنا به مجوز‌های داده شده در صورت تامین منابع ارزی مسئولین می‌توانند ۳۰۰ هزار خودرو وارد کنند، اما کسی از راهکار‌های تولید خودروی با کیفیت و استاندارد در کشور به نفع مردم و صنعت خودروسازی سخنی نمی‌گوید.


وی در این باره خاطرنشان کرد: در حالی که رهبر معظم انقلاب بر «مهار تورم و رشد تولید» تاکید دارند چرا که این دو مولفه لازم و ملزوم هم به شمار می‌روند. جالب است مسئولین وزارت صمت هر زمان صحبت از کمبود خودرو و عرضه کم خودرو در بازار می‌شود بلافاصله به سراغ موضوع واردات می‌روند.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: مثل اینکه هر زمان صحبت از کمبود گوشت و مرغ می‌شود نسخه واردات را رو می‌کنند در حالی که به این موضوع مهم نمی‌پردازند که مشکل صنف دامداری و گاوداری چیست و چه سیاستی باید اتخاذ شود تا شاهد رونق گرفتن صنعت مرغداری و دامداری در کشور در راستای افزایش تولید باشیم، عین این روند در صنعت خودروسازی نیز اجرا می‌شود.


 کاکایی بیان داشت: با تضعیف تولید؛ ارزش پول ملی کاهش می‌یابد و به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند. تولید ضعیف وحمایت‌های نادرست دولت‌ها از تولید با تخصیص ارز‌های دولتی، نشان داده تولید تقویت نمی‌شود بلکه عده‌ای در مقطع کوتاهی از رانتی برخوردار می‌شوند در حالی که تولید کننده واقعی و مردم از افزایش قیمت‌ها و بی ثباتی بازار زیان می‌بینند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای تحقق شعار سال یعنی «مهار تورم و رشد تولید» لازم است مسئولین به نسخه‌های نخ نما شده گفتار درمانی متوسل نشوند، چرا که مردم به گفتار درمانی‌های مسئولین اعتقادی ندارند، بلکه به دنبال رو راست بودن و اعمال سیاست‌های صحیحی در صنعت و بازار برای افزایش عرضه و حمایت از تولید برای کاهش نرخ خودرو هستند.

 

وی در این باره افزود: در صورتی که مسئولین به درستی به اصلاح صحیح قیمت‌ها دربورس کالا تن دهند با کشف قیمت در بورس کالا می‌توان در کوتاه مدت آرامشی به بازار داد و به صنعت اجازه رشد و افزایش تولید با کاهش زیان‌دهی داده شود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر