15 فروردين 1402 - 11:16

معاملات «ربع سکه» در مرکز مبادله آغاز شد/ امکان خرید برای افرادی حقیقی از فردا

معاملات «ربع سکه» در مرکز مبادله آغاز شد  امکان خرید برای افرادی حقیقی از فردا
معاملات نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ایران آغاز شده است و افراد حقیقی از فردا می‌توانند برای خرید اقدام کنند.
کد خبر : ۱۴۸۶۳۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بر اساس اطلاعیه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، از امروز سه‌شنبه ۱۵ فروردین، معاملات سکه طلای ربع بهار آزادی با نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز می‌شود و خریداران ربع سکه، می‌توانند از چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه به صرافی‌های عضو مرکز مبادله مراجعه کنند.

 

عرضه ربع سکه تنها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و امکان خرید آن در این نماد تنها از طریق کارگزاران عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران امکان پذیر است؛ بنابراین بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی عضو این مرکز می‌توانند این ربع سکه‌ها را خریدارای کرده و پس از آن افراد حقیقی از طریق این مراکز امکان خرید را خواهند داشت.

 

این ربع سکه‌ها از طریق صرافی‌های عضو مرکز مبادله و با قیمت اعلام شده در تارنمای مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نشانی www.ice.ir به فروش می‌رسد.

 

گفتنی است فهرست کارگزاران عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران در نشانی اینترنتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران قابل مشاهده است.

 

بر اساس اطلاعیه مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر فرد بالای ۱۸ سال تنها یکبار در سال و تا سقف ۵ قطعه ربع سکه بهار آزادی بانک مرکزی را می‌تواند خریداری کند و افرادی که پیش از این از بورس کالای ایران سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی را خریداری کرده‌اند، دیگر امکان خرید از کارگزارن عضو بانک مرکزی را نخواهند داشت.

 

 

فروش بیش از ۱۹۰ هزار ربع سکه در بورس کالا

 

بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ در سه مرحله عرضه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا بیش از ۱۹۰ هزار قطعه ربع سکه را در ۱۸ روز معاملاتی به فروش رساند.

 

سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام " ربع سکه ۰۳۱۲ رفاه (ن) " و نماد " (سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶) از ۲۴ آبان سال گذشته معاملات خود را در بورس کالا آغاز کرد و سه مرحله فروش را پشت سر گذاشت و در سال جدید عرضه ربع سکه بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه خواهد یافت.

 

 

کاهش حباب با ادامه عرضه ربع سکه بانک مرکزی در مرکز مبادله

 

به گفته کارشناسان با توجه به اینکه قیمت ربع سکه در حال حاضر بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب ناشی از تقاضای کاذب دارد، ادامه عرضه ربع سکه بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌تواند موجب کاهش حباب ربع سکه و تعدیل قیمت طلا و سکه شود.

 

شرط تخلیه حباب سکه، افزایش عرضه بانک مرکزی است و با توجه به اینکه با قیمت‌های فعلی خرید سکه به دلیل حباب بالا توجیه اقتصادی ندارد، با افزایش عرضه و شروع از بین رفتن حباب می‌توانیم شاهد کاهش بیش‌تر قیمت طلا و سکه نیز باشیم. با تصمیم بانک مرکزی مبنی بر ادامه عرضه ربع سکه بانک مرکزی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران بنظر می‌رسد این روند آغاز شده و به زودی با کاهش قیمت سکه و به دنبال آن کاهش قیمت طلا مواجه خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر