28 فروردين 1402 - 11:06

رشد قابل توجه تجارت روسیه و چین

رشد قابل توجه تجارت روسیه و چین
گردش مالی دو کشور چین و روسیه در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.
کد خبر : ۱۴۹۲۰۲

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، داده‌های گمرک چین نشان داد که تجارت پکن با مسکو به رشد خود ادامه داده و صادرات و واردات در ماه مارس به طور قابل توجهی افزایش سالانه داشته است. بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، صادرات چین به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ درصد افزایش یافت، در حالی که واردات از این کشور ۴۰.۵ درصد افزایش یافت.

صادرات کلی خودرو‌های چینی، فولاد، پوشاک و پلاستیک به روسیه و سایر کشور‌ها در ماه مارس به شدت افزایش یافت. آمار‌ها هم نشان داد که خرید زغال سنگ پکن از خارج در ماه گذشته بیش از دو برابر شد و به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسید. واردات نفت ۲۲.۵ درصد، سنگ آهن ۱۴.۸ درصد و دانه سویا ۷.۹ درصد افزایش یافت. تجارت چین با روسیه در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و با وجود تحریم‌های غرب علیه مسکو نزدیک به یک سوم رشد کرد.

بر اساس نتایج سه ماهه اول منتشر شده در اوایل این ماه، تجارت دوجانبه به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال جاری خواهد رسید. آمار‌های رسمی نشان داد که روسیه بین ۲۰ شریک بزرگ چین از نظر رشد تجارت در سال ۲۰۲۲ پیشتاز بود. چین به عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه با هند رقابت می‌کند و به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات کشاورزی روسیه از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

 

واردات نفت روسیه از طریق دریا از پکن به بالاترین حد خود رسیده در حالی که پالایشگاه ها، قیمت‌های ارزان را با وجود افزایش تقاضای سوخت داخلی و پس از لغو محدودیت‌های کووید به کار می‌برند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر