28 فروردين 1402 - 13:33

نگرانی صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصادی خاورمیانه

نگرانی صندوق بین‌المللی پول از وضعیت اقتصادی خاورمیانه
نرخ بالای بهره و فشار‌های ناشی از آن اقتصاد خاورمیانه را دچار چالش می‌کند.
کد خبر : ۱۴۹۲۰۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از خبرگزاری عمون، یک مقام ارشد در صندوق بین‌المللی پول گفت: امکان آنکه بانک‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی در معرض آشفتگی بانکی که ماه گذشته آمریکا و اروپا شاهد آن بودند قرار بگیرند، بسیار کم است. اما فشار‌های مالی ناشی از نرخ‌های بهره بالا، نوسان قیمت‌ نفت و تورم دو رقمی مداوم برای سال‌ها را تشدید می‌کند.

جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول، گفت که فشار‌های بخش بانکی به سرعت پس از سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تر که باعث افزایش نرخ بهره و کاهش دسترسی به منابع مالی شد، وارد شد.

ازعور افزود: بین کشور‌هایی که اعتبار خوبی دارند و قادر به دسترسی به بازار‌ها هستند، از جمله مراکش و اردن و صادرکنندگان نفت با کشور‌هایی که با مشکل مواجه هستند، شکاف عمیقی وجود دارد که هر روز هم بیشتر می‌شود.

وی افزود: "ما نگران هستیم، زیرا خطراتی از جمله نرخ بهره بالا، قیمت‌های نوسانی نفت، تنش‌های ژئوپلیتیکی، دائماً در حال افزایش هستند و این سومین سال متوالی است که تورم دو رقمی باقی مانده است.

وی گفت: ثبات بخش مالی اکنون نگرانی اصلی نیست. زیرا نگرانی‌های بزرگتری در مورد سطح بالای بدهی، خطر ناآرامی‌های اجتماعی و توانایی حفظ سیاست‌های سختگیرانه به دلیل فشار بر شرایط اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: ما شاهد افزایش مجدد آسیب‌پذیری‌ها هستیم، به همین دلیل است که کشور‌ها تشویق می‌شوند تا اصلاحات ساختاری بیشتری انجام دهند تا رشد خود را حداقل یک یا دو درصد افزایش دهند.»

صندوق بین‌المللی پول روز پنجشنبه پیش‌بینی کرد رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ از ۵.۳ درصد در سال گذشته کاهش یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر