06 خرداد 1402 - 08:42
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با ایبِنا:

بانک مرکزی به خوبی بازار ارز را کنترل کرد/ تاثیر دیپلماسی در کاهش نوسانات ارزی

فعال اقتصادی گفت: بانک مرکزی با کنترل منطقی بازار ارز طی چند ماه گذشته، عملکرد خوبی را در این حوزه نشان داد.
کد خبر : ۱۵۰۶۵۵

احمد کیمیایی اسدی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن بر بازار ارز و سکه گفت: یکی از دلایل مهمی که مردم برای سرمایه‌گذاری به بازارهای ارز و سکه گرايش پیدا می‌کنند، نگرانی آنها از کاهش ارزش پول ملی است. طبیعتا بانک مرکزی به عنوان متولی حوزه پولي و بانكي كشور می‌تواند برنامه و راهکارهای خاصی را اجرایی کند تا هم ارزش پول حفظ شود و هم ثبات و آرامش به بازار برگردد.

 

وی به انگیزه اولیه تدوین و اجرای طرح‌های مختلف از جمله مالیات بر سوداگری اشاره کرد و افزود: سياست‌گذاران وقتی با محدودیت‌هایی در زمینه دریافت و ورود ارز به کشور مواجه هستند، به ناچار به سمت تدوین و اجرای طرح‌هایی می‌روند که اصولا در زمان غیر از تحریم چندان مرسوم نیست. هرگاه کانال‌های ورودی ارز به کشور مطلوب شود و صادرات نفتی و مبادلات کالاهای مختلف نیز تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه نباشد، نیازی هم به چنین طرح‌هایی نیست، ولی بانک مرکزی هم اکنون با توجه به شرایط موجود و جولان دلالان و واسطه‌گران، می بایست برای مدیریت بازار با اجرای قوانین و طرح‌های مختلف وارد عمل شود.

 

این فعال اقتصادی ادامه داد: یکی از قوانین مثبت در جلوگيري از فعاليت سوداگران در بازار، طرح مالیات بر سوداگری است، ولی این کافی نیست و بانک مرکزی برای ساماندهی و کنترل بازار ارز و طلا، همچنان به همکاری و ورود دستگاه‌های نظارتي نياز دارد. 

 

کیمیایی اسدی با تاکید بر اینکه عملکرد بانک مرکزی می تواند فضای روانی بازار و سرمایه‌گذاران را هم تحت تاثیر قرار دهد، گفت: بی تردید مردم با هدف سوداگری به سمت بازار ارز و سکه نمی‌روند بلکه دغدغه آنها حفظ ارزش پول ملی و سرمایه خود است. حال اگر بانک مرکزی بتواند خیال مردم را برای ۶ ماه تا یکسال از بابت حفظ ارزش پول ملي راحت کند، می‌توان شاهد ثبات و محدود شدن نوسانات ارزی بود.

 

 

سیاست های بانک مرکزی قابل تقدير است

 

وی با تمجید از سیاست‌های بانک مرکزی در چند ماه گذشته در کنترل بازار ارز گفت: عملکرد بانک مرکزی در این مدت بسیار خوب و قابل توجه بوده، چراکه هیچکس فکر نمی‌کرد از اسفندماه سال گذشته تا ماه جاری، بانک مرکزی بتواند بازار ارز را اینگونه مدیریت و کنترل کند. تا چندی پیش همه از وارد شدن دلار به کانال ۶۰هزار تومان و بالاتر صحبت می‌کردند، اما بانک مرکزی به موقع وارد عمل شد و بازار را به خوبی کنترل کرد.

 

عضو اتاق بازرگانی تهران به لزوم گشایش‌های ارزی و تزریق به موقع و مشخص ارز به بازار اشاره کرد و گفت: به نظر من انتشار خبرهایی مبنی بر گشایش‌های ارزی به اطمینان‌سازی در جامعه می‌انجامد، اما نباید این موضوع فقط در حد خبر باشد و سرمایه‌گذاران باید در بازار هم شاهد تحقق این مساله باشند. به عنوان مثال دولت می‌تواند ارزهای بلوکه شده را بصورت جزئی و قسمت‌بندی شده از طریق دیپلماسی از کشورهای مختلف مثل عراق و کره جنوبی آزاد کند.

 

 

تاثیر دیپلماسی در بازار ارز

 

کیمیایی اسدی با اشاره بر لزوم تقویت تیم دیپلماسی ایران برای ایجاد روابط بهتر با کشورها و بازگرداندن ارزهای بلوکه شده، افزود: معتقدم به موازات بالا بردن توان تیم اقتصادی باید تیم دیپلماسی را هم تقویت و فعال‌تر کرد. می‌توان اهمیت و تاثیر دیپلماسی در بازار ارز را در سفر دبیر شورای امنیت کشورمان به چین یا ایجاد روابط ایران با عربستان مشاهده کرد. اتفاقاتی که با موجی از اخبار خوب همراه بود و نشان داد تثبیت و تقویت جایگاه ایران در منطقه از طریق دیپلماسی می‌تواند به اقتصاد ما کمک شایانی کند.

 

وی در خصوص اینکه آیا طرح مالیات بر سوداگری می تواند به سرمایه‌گذاری در بخش تولید منتهی شود، ادامه داد: زمانی که سرمایه‌گذاران متوجه شوند تحریم‌های اخیر اثر چندانی نداشته و بانک مرکزی با مدیریت و عملکرد خوبی در حال کنترل و ساماندهی بازار ارز است، نگرانی و دغدغه‌ای بابت کاهش ارزش پول ملی هم ندارند. بدین ترتیب می توان شاهد آن بود که سرمایه‌های سرگردان به جای بازار ارز و سکه به بخش های مولد سرازیر شود. اگر تضمینی برای حفظ ارزش پول و سرمایه مردم باشد می‌توان امیدوار بود، دست دلالان و سفته‌بازان هم از بازار کوتاه شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر