29 خرداد 1402 - 20:43
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تأثیر رشد ۳ برابری صنعت بر بازار سرمایه/ پول تازه نفس در راه بورس

تأثیر رشد ۳ برابری صنعت بر بازار سرمایه  پول تازه نفس در راه بورس
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد بخش صنعت باعث ورود منابع جدید به بورس می‌شود و با ورود منابع جدید شاهد بازاری پویا‌تر خواهیم بود.
کد خبر : ۱۵۱۹۹۹

احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، در رابطه با رشد ۳ برابری بخش صنعت بیان کرد: با توجه به آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد ۳.۳ درصدی بخش صنعت در سال ۱۴۰۰ و رشد ۹.۵ درصدی همین بخش در سال ۱۴۰۱ باید بگوییم این آمار به وضعیت اقتصاد کلان جامعه بازمی‌گردد که حتی بخش عمده آن ممکن است توسط صادرات نفت صورت گرفته باشد.

 

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ صادرات نفت به بیش از یک میلیون بشکه افزایش پیدا کرد که این عدد در سال ۱۴۰۰ زیر یک میلیون بشکه بود. همچنین گفتنی است که آثار صادرات در رشد سرمایه گذاری و رشد صنعت نمایش پیدا می‌کند.

 

افزایش سودآوری شرکت ها با رشد بخش صنعت 

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این موضوع که بخش عمده‌ای از رشد صنعت از طریق شرکت‌های پذیرفته شده در بورس رقم می‌خورد، تصریح کرد: اگر طرح توسعه شرکت‌های بورسی اجرا و به تولید برسد، این شرکت‌ها با سودآوری مواجه می‌شوند و به واسطه سودآوری، شرکت‌ها می‌توانند با رشد قیمتی مواجه شوند.

 

اشتیاقی گفت: اگر فضای کسب و کار در ایران به گونه‌ای باشد که منجر به رشد سرمایه گذاری و رشد صنعت شود آثار و تبعات مثبتی برای شرکت‌های بورسی به جا می‌گذارد.

 

وی افزود: با رشد صنعت علاوه بر سودآوری شرکت‌ها، بهره وری بازار سرمایه نیز بالا می‌رود. به عبارتی رشد صنعت و به دنبال آن سودآوری شرکت‌ها  باعث استقبال از سهام‌ می‌شود.

 

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر در سال ۱۴۰۲ نیز مانند سال ۱۴۰۱ بخش صنعت رشد خوبی را تجربه کند بورس نیز به تبع آن با رشد مواجه خواهد شد. به عنوان مثال با صادرات نفت به میزان دو میلیون بشکه، دسترسی به پول‌های بلوکه شده و تخصیص به موقع اعتبارات می‌توان منابع خوبی را برای طرح‌ توسعه شرکت‌های بورسی در نظر گرفت که قطعا اقدامی مثبت برای بورس است.

 

اشتیاقی در پایان تاکید کرد: به طور کلی هر چه میزان بازدهی بازار سرمایه تقویت شود منابع جدید به سمت این بازار حرکت می‌کند و این منابع جدید باعث تامین مالی شرکت‌ها می‌شود که دوباره به صورت مضاعف می‌توانیم رشد سرمایه گذاری و تولید را مشاهده کنیم. رشد بخش صنعت، ورود منابع جدید به بورس را تقویت می‌کند و با ورود منابع جدید شاهد بازاری پویا‌تر خواهیم بود.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر