17 تير 1402 - 09:29

کاهش ۵ درصدی نرخ سود تسهیلات نهضت ملی

کاهش ۵ درصدی نرخ سود تسهیلات نهضت ملی
دولت سیزدهم برای اجرایی شدن نهضت ملی مسکن و تسهیل خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد، اقدام به کاهش نرخ سود تسهیلات این طرح کرد.
کد خبر : ۱۵۲۶۷۰

به گزارش ایبِنا، دولت سیزدهم در حالی وعده تحقق ساخت مسکن را در قالب نهضت ملی داده که یکی از راهکار‌هایی اجرایی شدن این مهم را پرداخت تسهیلات بانکی قرار داد، تسهیلاتی که به عقیده کارشناسان در صورت متعهد شدن بانک‌ها به پرداخت، می‌تواند بخش زیادی از مشکل تولید مسکن را حل کند.

یکی از مهم‌ترین مسایلی که درباره نهضت ملی مسکن مطرح شد، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بود. این باور در میان بخشی از جامعه وجود داشت که با نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد، بخش زیادی از مردم و جامعه هدف دیگر توان پرداخت اقساط را نخواهند داشت و این مساله ممکن است که نهضت ملی مسکن را با چالش‌های زیادی مواجه کند.

با توجه به اینکه تولید مسکن و برطرف کردن نابسامانی‌ها در این بخش به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های دولت مطرح بوده و هست، در ماه‌های اخیر اقداماتی برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از یک سو و الزام کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات از سوی دیگر انجام شد.

افزایش میزان تسهیلات بانکی به ۵۵۰ میلیون تومان

یکی از اقدامات به جا و به موقع دولت در ماه‌های اخیر افزایش رقم تسهیلات بانکی نهضت ملی مسکن از ۴۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان بود که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و موافقت شورای پول و اعتبار انجام شد. این در حالی است که تا پیش از آن مبلغ تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های کوچک و کلان‌شهر‌ها متفاوت بود که با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و این مصوبه به صورت یکسان ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

تصویب وام ۴۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن با سود ۲ درصد

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در این بخش می‌توان به تصویب وام ۴۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن با سود دو درصد برای دهک‌های یک تا چهارم اشاره کرد.

مطلبی که هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشستی که ماه گذشته با خبرنگاران داشت به آن اشاره کرد.

وی در این نشست با اشاره به افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن برای تمام شهر‌های کشور به ۵۵۰ میلیون تومان، گفت: در شورای عالی مسکن با حمایت رییس جمهور ۴۰۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن، ۱۵ ساله با سود دو درصد برای دهک‌های یک تا چهارم متقاضی تخصیص یافت.

وی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۵ ساله به دهک‌های سوم و چهارم با سود دو درصد برای احداث مسکن در نظر گرفته شده است.

همچنین ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۱۵ ساله به دهک‌های سوم و چهارم با سود دو درصد برای احداث مسکن در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به رایگان بودن زمین در طرح نهضت ملی مسکن، اگر برای ساخت یک واحد ۷۰ متری در صورتی که در هر متر مربع حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه شود، حدود ۷۰۰ میلیون تومان پول نیاز است.

از سوی دیگر بخش زیادی از مشکل اقشار محروم این بود که قادر به پرداخت سهم تعیین شده خود (آورده) نبودند به همین منظور دولت با نگاه حمایتی، در کنار اعطای زمین رایگان، در شورای عالی مسکن، سود این تسهیلات برای دهک‌های یک تا چهار را ۲ درصد تعیین کرد.

این در حالی است که اگر مبلغ اقساط این وام را بر اساس پرداخت به روش ساده محاسبه کنیم، مبلغ ماهیانه اقساط تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با سود ۲ درصدی و بازپرداخت ۱۵ ساله حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

کل بازپرداخت این تسهیلات رقمی معادل ۴۶۳ میلیون تومان خواهد بود، بدین معنی که سود این وام معادل ۶۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین میزان پرداخت ماهیانه وام ۳۰۰ میلیون تومانی با سود ۲ درصد هم حدود یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان و کل بازپرداخت ۳۴۷ میلیون تومان خواهد بود که کل سود این تسهیلات حدود ۴۷ میلیون تومان است.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اقدام جدید دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن مردم

از آخرین اقدامات دولت در بخش تولید مسکن می‌توان به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد (برای دهک‌های ۵ به بالا) اشاره کرد. این خبر را محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که بر این اساس در یک هزار و سیصد و شصت و دومین جلسه شورای پول و اعتبار و با توجه به درخواست‌های مردمی و دستور ریاست جمهوری مصوب شد.

این در حالی است که با در نظر گرفتن دوره بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بدون احتساب دوره مشارکت ۲۰ ساله است، با کاهش ۵ درصدی نرخ سود و در روش بازپرداخت پلکانی، متقاضیان باید در سال اول ماهانه حدود ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان قسط پرداخت کنند که این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

همچنین در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان و در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان خواهد بود.

کاهش نرخ سود امکان بازپرداخت آن را برای دهک‌های کمتر برخوردار بیشتر می‌کند

فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدام دولت در کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن گفت: این مساله موجب استطاعت پذیری اقساط برای کارگران و متقاضیان می‌شود.

وی افزود: مکمل این اقدام نیز پلکانی شدن پرداخت اقساط است که در مجموع اقدام دولت در کاهش نرخ سود تسهیلات می‌توان گفت که مثبت و کار درستی بود.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر