17 شهريور 1402 - 12:29

بانک مرکزی با انحلال کانون صرافان مانع گران‌فروشی در بازار ارز شد

بانک مرکزی با انحلال کانون صرافان مانع گران‌فروشی در بازار ارز شد
یک اقتصاددان گفت: بانک مرکزی باید با کسانی که در بازار ارز تخلف یا گرانفروشی می‌کنند برخوردی قاطعانه داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۴۸۹۶

به گزارش ایبِنا، آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران درخصوص موضوع اهمیت نظارت بر نهاد‌های تاثیرگذار در بازار ارز گفت: بحث نظارت بر بازار ارز و همه بخش‌های اثرگذاران بر نظام ارزی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به خوبی می‌دانیم نرخ ارز و نرخ تورم روی هم تاثیر می‌گذارند و از هم تاثیر می‌پذیرند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید بتواند با تمام کسانی که در بازار ارز تخلف یا زمینه را برای گرانفروشی آماده می‌کنند برخوردی قاطعانه داشته باشد، چرا که حفظ منافع ملی بر سایر موضوعات ارجحیت دارد.

بغزیان در خصوص کارکرد جامعه صرافان که به تازگی جایگزین کانون صرافان شد، گفت: اینکه اعلام شده در اساسنامه کارکرد بیشتری برای جامعه صرافان تنظیم شده و در راستای توسعه کسب و کار صرافی‌ها، بانک مرکزی ورود کرده خوب است، اما بانک مرکزی باید نظارت بیشتری بر عملکرد جامعه صرافان داشته باشد تا بازار ارز مانند سال‌های گذشته دچار تنش نشود.

این اقتصاددان تصریح کرد: نظارت بر عملکرد صرافی‌های کشور باید تحت مدیریت بانک مرکزی انجام شود، یعنی به نباید به یک تشکل مسئولیت نظارت بر صرافی‌ها داده شود تا مشخص باشد نهاد ناظر، بانک مرکزی است و مانع وقوع تخلف در صرافی‌ها و بازار ارز کشور می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی بر سیستم بانکی و وضعیت ارزی و درآمد‌های دولت که در بخش‌های مختلف باید هزینه شود، ناظر است، لذا انتظار می‌رود بانک مرکزی بر بازار ارز و آنچه تحت مدیریت دارد قوی‌ترین نظارت و کنترل را اعمال کند تا نهاد‌های متخلف فرصتی برای تکرار تخلف در بخش‌های مختلف اقتصاد به‌ویژه بازار ارز پیدا نکنند.

منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر