افزایش قیمت گاز طبیعی و برق در اروپا با آغاز سرما

افزایش قیمت گاز طبیعی و برق در اروپا با آغاز سرما
آغاز سرمای شدید در کشورهای حوزه اسکاندیناوی قیمت گاز طبیعی و برق را در اروپا افزایش داده است.
کد خبر : ۱۵۹۰۸۳

به گزارش ایبنا به نقل از اویل پرایس، قیمت برق در فنلاند با آغاز سرمای شدید در کشور‌های حوزه اسکاندیناوی به بالاترین رقم رسید. موج سرما در راه جنوب و شمال غرب اروپاست و تقاضای بیشتری برای انرژی ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین قیمت برق و گاز طبیعی بالاتر می‌رود. برف سنگین و کاهش شدید دما در فنلاند و سوئد باعث لغو خدمات ریلی در دو روز گذشته شده است.

قیمت برق در فنلاند به بالاترین رقم رسیده و فین‌گرید، اپراتور شبکه برق این کشور، هشدار داده ادامه سرمای شدید تولید برق را با چالش مواجه خواهد کرد.

این شرکت از مصرف‌کنندگان خواسته مصرف برق خود را در ساعات اوج مصرف در صبح و غروب مدیریت کنند.

گس‌گرید، اپراتور سیستم انتقال گاز این کشور هم امروز اعلام کرد مجبور است افزایش مقدار واردات گاز طبیعی مایع را درخواست کند تا بتواند سیستم را در دوره سرمای شدید متعادل نگه دارد. تقاضای گاز در فنلاند در روز پنجشنبه به ۱۳۰ گیگاوات ساعت در روز رسید که بالاترین سطح مصرف روزانه از دسامبر ۲۰۲۱ بود.

 

این شرکت اعلام کرده پیش‌بینی می‌شود امروز هم تقاضا برای گاز به خاطر سرمای هوا و بالا رفتن قیمت برق به اندازه روز پنجشنبه باشد. سرمای هوا همچنین سرعت وزش باد را پایین می‌آورد که تولید برق بادی در سراسر شمال غرب اروپا را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

قیمت برق در شمال اروپا هم به خاطر کاهش دما و ساکن بودن هوا که باعث پایین آمدن تولید انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود، افزایش یافته است. بدین ترتیب تقاضا برای گاز طبیعی و زغال سنگ که گران‌تر هستند بالاتر می‌رود.

انتظار می‌رود به دنبال یک پاییز معتدل و آغاز آرام زمستان، توده هوای سرد در بیشتر روز‌های ژانویه در شمال غرب اروپا باقی بماند و عرضه گاز طبیعی و زیرساخت‌های انرژی این منطقه را با مشکل مواجه کند.

شاخص قیمت گاز اروپا در هلند ۳.۶ افزایش یافته و به ۳۷.۸۰ دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است. این سومین روز افزایش افزایش قیمت گاز در اروپاست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر