بازسازی ذخایر جهانی به کمک نفت می‌آید

بازسازی ذخایر جهانی به کمک نفت می‌آید
 اقدام برای بازسازی ذخایر نفت در چین، آمریکاو اروپا می‌تواند تقاضا را همزمان با ریسک تنش‌ها در خاورمیانه برای کشتیرانی افزایش دهد.
کد خبر : ۱۶۰۴۸۶

به گزارش ایبنا، پس از این که ذخایر جهانی نفت در پی اختلالات عرضه به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه در اواسط سال ۲۰۲۲ و کاهش تولید طولانی مدت اوپک پلاس، به شدت تقلیل پیدا کردند، بهبود چندانی نداشته اند و معامله‌گران نمی‌توانند هزینه‌های ذخیره سازی نفت را توجیه کنند.

اختلال در حمل و نقل دریایی در دریای سرخ، نگرانی‌ها پیرامون وضعیت عرضه را افزایش داده و خریداران را به بازسازی ذخایر، تشویق کرده است.

تحلیلگران بانک مورگان استنلی، روز سه شنبه، چشم انداز سه ماهه خود برای قیمت نفت برنت را به میانگین ۸۲.۵۰ دلار در هر بشکه در سه ماهه اول و دوم بازبینی کردند که بالاتر از برآورد قبلی به ترتیب ۸۰ دلار و ۷۷.۵۰ دلار بوده و نشان می‌دهد این بانک اکنون انتظار دارد بازار نفت در سال میلادی جاری، دچار محدودیت عرضه شود.

شرکت مشاوره FGE اعلام کرد داده‌های موجود در سال جاری تاکنون، نشان‌دهنده کاهش فصلی شدید ذخایر نفت و سوخت به میزان حدود ۲۹ میلیون بشکه است، در حالی میانگین رشد ذخایر در ژانویه در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، میزان ۲۰ میلیون بشکه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی که دیده‌بان انرژی است، اعلام کرد ذخایر جهانی در نوامبر گذشته (آخرین ماهی که اطلاعات کامل موجود است)، به میزان ۸.۴ میلیون بشکه کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح از ژوئیه سال ۲۰۲۲ رسید، اما داده‌های اولیه برای دسامبر، حاکی از رشد ذخایر است.

معامله‌گران می‌گویند تاکنون، شاهد خرید قوی از چین، اروپا و آمریکا بوده‌اند. معامله‌گر یک پالایشگاه اروپایی به رویترز گفت: خرید چینی‌ها بالا است، زیرا این کشور در نیمه اول سال، مشغول ذخیره سازی است. خرید نفت آمریکا و اروپا نیز در ماه جاری قوی‌تر است، زیرا وضعیت بشکه‌های نفت شرق سوئز در هر زمان ممکن است بدتر شود.

چینی‌ها به شدت مشغول خرید نفت هستند که بهار می‌رسد تا ذخایر خود را دوباره پر کنند، در حالی که آمریکا، پس از آزادسازی کم سابقه ذخایر استراتژیک در سال ۲۰۲۲، به تدریج ذخایر نفت خود را بازسازی می‌کند.

فرانچسکو مارتوچیا، استراتژیست انرژی سیتی به رویترز گفت: از نظر روز‌های پوشش تقاضا (از ذخایر نفت)، انتظار داریم که بازار از ۶۴ روز فعلی، تا پایان سال ۲۰۲۵ به حدود ۶۷ روز برسد که هنوز بالاتر از سطح حدود ۶۰ روز در دوران قبل از همه‌گیری کرونا است، البته با فرض این که اوپک پلاس کاهش تولید خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۵ حفظ کند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه (اوپک پلاس) از سال ۲۰۲۲، با محدود کردن داوطلبانه تولید، تلاش کرده اند از قیمت نفت حمایت کنند. هنگامی که عربستان سعودی برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت خود را متوقف کرد، تلاش‌ها برای تقویت قیمت‌ها را برجسته کرد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه دلیل این تصمیم را کمک به گذار انرژی عنوان و اعلام کرد این کشور ظرفیت مازاد زیادی برای پشتیبانی از بازار نفت دارد.

قیمت نفت تا حد زیادی به این تصمیم که اواخر ماه گذشته گرفته شد، اعتنایی نکرد، زیرا به نظر می‌رسد تقاضای بالا در قالب بازسازی ذخایر و افزایش عرضه نفت غیراوپک پلاس، تغییر رویکرد ریاض را کاملا جبران می‌کند.

تحلیلگران بانک HSBC می‌گویند: همچنان شاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا در بلندمدت هستیم، به طوری که عرضه اوپک حدود ۲ میلیون بشکه در روز نسبت به تقاضا برای نفت این گروه تا سال ۲۰۲۸، بالاتر خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران جی پی مورگان هفته گذشته در یادداشتی پیش‌بینی کردند با فرض عدم شوک ژئوپلیتیکی و این که عربستان سعودی و روسیه مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز عرضه نفت را از آوریل به بازار برگردانند، قیمت نفت تا ماه مه، ۱۰ دلار افزایش خواهد یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر