16 فروردين 1403 - 10:30

نوسانات دلار موقتی و ناشی از جو روانی است/ بزودی قیمت دلار فروکش خواهد کرد

نوسانات دلار موقتی و ناشی از جو روانی است  بزودی قیمت دلار فروکش خواهد کرد
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: رسانه های معاند منتظر فرصتی هستند تا با یک اتفاق داخلی یا خارجی، بازار ارز را دچار نوسان کنند.
کد خبر : ۱۶۱۸۷۷

به گزارش ایبنا، قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان در خصوص نوسانات اخیر ارزی بدلیل حمله به کنسولگری ایران در دمشق گفت: تجربه به ما ثابت کرده دشمن و رسانه‌های معاند مترصد آن هستند که از این اتفاقات و درگیری‌های منطقه‌ای به سود خود بهره ببرند، به‌طوریکه با ایجاد موج روانی و هیجانی در بازار بر التهابات ارزی دامن زده و برای چند روز هم که شده، قیمت ارز را دستخوش تغییر و افزایش می‌کنند. به عنوان مثال باید به این نکته توجه داشت که چطور در روز‌های تعطیل که بازار فعالیتی ندارد، قیمت دلار باید بار‌ها دچار نوسان شود و بلافاصله بعد از حمله به کنسولگری ایران در دمشق با افزایش قیمت مواجه شود.

وی تلاش برای افزایش قیمت ارز به بهانه حملات تروریستی رژیم صهیونیستی را تکمیل عملیات دشمن برای ضربه زدن به اقتصاد کشور خواند و گفت: واقعا در شرایط کنونی هیچ توجیه منطقی و کارشناسی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد، چراکه هیچ اتفاق جدیدی در متغیر‌های بنیادی اقتصاد کشور رخ نداده که باعث افزایش نرخ ارز شود. در نتیجه می‌توان تنها یک دلیل برای این نوسانات متصور شد که آن هم تلاش دشمن و دلالان برای بر هم زدن ثبات بازار ارز است.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه مشخص نیست چرا بعضی جریان‌ها به دنبال داغ کردن تنور انتظارات تورمی و افزایش نرخ ارز برخلاف منافع ملی هستند، ادامه داد: برخی افراد و همچنین رسانه‌های داخلی و خارجی در سال گذشته، جهش ارزی و دلار ۱۰۰ هزار تومانی را پیش بینی می‌کردند که خوشبختانه این اتفاق با تدابیر منطقی و آگاهانه بانک مرکزی رخ نداد. به عنوان مثال یکی از دوستان بنده با تاثیر از القائات رسانه‌های معاند و اظهارات دلالان بازار ارز، مدام به من هشدار می‌داد که دلار تا ۲۰۰ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت. این یعنی دشمن منتظر هر فرصتی است تا با بهانه‌های جدید، آرامش بازار ارز را به هم بریزد و هیجانات کاذبی را ایجاد کند.

رضاییان با اشاره به اینکه نوسانات اخیر دلار موقتی است و نباید فریب دلالان را خورد، گفت: معتقدم قیمت کنونی دلار غیر منطقی نیست و اگر تا چندی پیش نیز در کانال ۶۰ هزار تومان قرار داشت با تدابیر ویژه دولت صورت گرفته بود. به همین دلیل باید به این نکته اذعان داشت که قیمت واقعی دلار با توجه به نرخ تورم همین قیمتی است که در روز‌های اخیر شاهد آن هستیم و نه بیشتر.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: مطمئنا نوسانات اخیر هم مثل دفعات قبلی فروکش خواهد کرد، اما دولت و بانک مرکزی باید اقدامی زیربنایی و ریشه‌ای انجام دهند تا رسانه‌های معاند و دشمنان قسم خورده ایران نتوانند با هر اتفاق داخلی و بین المللی، بازار ارز را دچار اختلال کنند.
منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر