21 فروردين 1403 - 19:20

ایران چطور جایگاه دوم رشد اقتصادی بین 30 کشور دنیا را کسب کرد

ایران چطور جایگاه دوم رشد اقتصادی بین 30 کشور دنیا را کسب کرد
بازطراحی تجارت خارجی در بخش گاز و تولید ۳.۵ میلیون بشکه نفت در روز از مهمترین عوامل رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ است.‌
کد خبر : ۱۶۲۰۶۰

به گزارش ایبنا، ایران در میان ۳۰ اقتصاد برتر دنیا پس از هند بیشترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ را داشته است. این ۳۰ اقتصاد که مجموعا ۸۳ درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند شامل اقتصاد‌های توسعه یافته‌ای مثل آمریکا و آلمان و کشور‌های در حال توسعه‌ای مثل ایران، ترکیه، کره جنوبی و چین هستند.
در میان این اقتصادها، هند با رشد ۶.۷ درصدی در سال ۲۰۲۳ مواجه شده است که بیشتر از هر کشور دیگر بوده است.

 

پس از هند، ایران با رشد ۵.۴ درصدی در رتبه دوم این کشور‌ها از نظر رشد اقتصادی قرار گرفته است، فیلیپین با رشد ۵.۳ درصدی پس از ایران در رتبه سوم قرار گرفته است.

 

‌محوریت اصلی تحقق این رشد، بخش نفت و گاز بوده است که نقشی کلیدی در سال گذشته داشته است.

 

در بخش توسعه و بازآفرینی تجارت نفت خام ایران، دولت با تمرکز بر بازارسازی گسترده در مینی‌ریفاینری‌های شرق آسیا سیاست پالایشگاه فراسرزمینی به توسعه صادرات نفت خام اقدام کرد و در پایان ۲۰۲۳، تولید نفت خام ایران به ۳.۵ میلیون بشکه در روز و نزدیک به زمان اوج تولید نفت خام برجام رسید و قیمت نفت نیز دو برابر آن زمان است.

 

از طرف دیگر در بخش گاز نیز با تکیه بر همین بازطراحی تجارت، تحولات بزرگی در بخش تجارت خارجی و صادرات گاز ایران رخ داده است؛ تلاش‌های ایران برای بازطراحی چشم‌انداز تجارت انرژی خود پیشرفت چشمگیری به‌ویژه در زمینه‌های صادرات گاز و توسعه زیرساخت‌های پالایشگاهی داشته است.

 

ایران چطور جایگاه دوم رشد اقتصادی بین 30 کشور دنیا را کسب کرد

 

رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ به ابتکارات حوزه انرژی دولت مرتبط است

 

رشد قابل توجه صادرات گاز، با ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد دلار در نیمه اول سال و نرخ رشد ۱۲۵ درصد، نشان دهنده موفقیت ایران در گسترش دامنه بازار و سرمایه‌گذاری بر منابع گاز طبیعی است.

 

به‌علاوه، تصمیم استراتژیک ایران برای تضمین بازار تضمین‌شده برای تجارت نفت خام خود از طریق ابتکارات بازسازی و نوسازی پالایشگاه، نشان دهنده رویکردی آینده‌نگر برای افزایش کارایی، رقابت و ارزش پیشنهادی محصولات انرژی خود در بازار جهانی است.

 

کارشناسان معتقد هستند به همین دلیل رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳، به میزان زیادی به ابتکارات حوزه انرژی دولت سیزدهم مرتبط بوده است که نتیجه به کارگیری توان داخلی، رویکرد فناورانه و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها بوده است و باید این وضعیت امسال با تکیه بیشتر بر توان بخش خصوصی و همچنین مشارکت سرمایه‌های مردمی با سازوکار جذاب برای مردم باید تداوم یابد.

 

تداوم رشد اقتصادی از محل بخش نفت و گاز نیازمند سرمایه‌های مردمی

 

یکی از محور‌های مهم در زمینه تداوم رشد اقتصادی کشور از محل بخش نفت و گاز، تمرکز بر مشارکت سرمایه‌های مردمی و توان بخش خصوصی در جهت توسعه میادین مشترک نفت و گاز است که دولت سیزدهم باید به صورت ویژه برای آن برنامه داشته باشد.

 

رویکرد اصلی در تحقق این امر نیز در برنامه هفتم توسعه و تسهیل صدور مجوز به بخش خصوصی برای توسعه میادین مشترک با یک رابطه مالی جذاب فراهم شده است. (ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه).

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر