به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از بیزینس اینسایدر، در ابتدای سال جاری، شرکتهای انرژی غربی در حال بررسی امکان از سرگیری تجارت با روسیه پس از یک توافق صلح بودند. اما در کمال تعجب، کشتیهای یونانی بهطور فعال به بنادر روسیه مراجعه میکنند و در حال گسترش نقش خود در تجارت جهانی نفت خام هستند.
بازگشت کشتیهای یونانی به این بازار به دلیل کاهش قیمتهای نفت تسهیل شده است، چرا که تجارت با نفت روسی که زیر ۶۰ دلار (تقریباً ۵۲ یورو) در هر لیتر به فروش میرسد، با وجود تحریمهای غربی همچنان قانونی است.
این وضعیت به کشتیداران یونانی این امکان را میدهد که از موقعیت غالب خود در بخش تانکرها بهرهبرداری کنند و همچنین ارتباطات خوبی با دولت ایالات متحده داشته باشند.
طبق گزارشها، مذاکرات با نمایندگان دولت ایالات متحده در زمان ریاستجمهوری ترامپ به تقویت اعتماد کشتیداران کمک کرده است که نیازی به ترس از تحریمها نیست. حتی اگر ترامپ اخیراً انتقادات بیشتری نسبت به ولادیمیر پوتین داشته باشد، این موضوع تأثیری بر روند تجارت نداشته است.
در مقابل، اکثر شرکتهای غربی همچنان از تجارت با روسیه به دلیل ریسکهای سیاسی و اقتصادی اجتناب میکنند. در پایان سال ۲۰۲۳، حتی کشتیداران یونانی نیز زمانی که قیمتها از حد تحریمها فراتر رفت، از بازار خارج شدند.
در این میان، ناوگانی به نام «ناوگان سایه» با کشتیهای قدیمی و مالکیت ناشناخته، مسئولیت حمل و نقل نفت را بر عهده گرفت. اما با کاهش قیمتها، کشتیهای یونانی دوباره سهم قابل توجهی از بازار صادرات نفت روسیه را به دست آوردهاند.
هر چند یونان، به عنوان یک عضو ناتو و اتحادیه اروپا، پس از حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲ از تحریمها علیه روسیه حمایت کرد. با این حال، افزایش تولید نفت عربستان و نگرانیها در مورد اقتصاد جهانی منجر به کاهش قیمت نفت خام شده است.
در حال حاضر قیمت نفت برنت به میزان ۱۴ درصد کاهش یافته و به حدود ۶۴ دلار (تقریباً ۵۶ یورو) در هر لیتر رسیده و نفت روسی با تخفیف قابل توجهی نزدیک به ۵۰ دلار (تقریباً ۴۴ یورو) معامله میشود.
در چنین شرایطی معاملهگران نفت از کشتیهای یونانی خواستهاند که تعداد زیادی از کشتیهای ناوگان سایه «را که به دلیل تحریمها غیرفعال شدهاند، جایگزین کنند. طبق دادههای دریایی و نظرات کارشناسان صنعت، کشتیداران معروفی مانند ایوانیس آلافوزوس، آندریاس مارتینوس و جورج پروکوپیو دوباره کشتیهایی به سمت روسیه گسیل میکنند.
خانواده آلافوزوس کنترل بیش از یک دوجین تانکر را از طریق شرکت عمومی Okeanis Eco Tankers در دست دارند و در سال ۲۰۲۳ به درخواست سرمایهگذاران اسکاندیناوی تجارت با نفت روسی را متوقف کردند. با این حال، این خانواده همچنان نفت روسی را با تانکرهای خصوصی خود حمل میکند.
با این تحولات، به نظر میرسد روسیه با وجود تحریمها و چالشهای بینالمللی، همچنان قادر به ادامه فروش نفت خود در بازار جهانی باشد.