به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا و به نقل از گاردین، هزینهکرد خانوارهای بریتانیایی در نوامبر با سریعترین سرعت طی نزدیک به پنج سال کاهش یافت و نشانهای از ضعف اعتماد مصرفکنندگان در آستانه تعطیلات کریسمس بود.
دادههای بارکلیز نشان میدهد هزینههای کارت ۱.۱ درصد نسبتبه سال قبل افت کرده است؛ بزرگترین کاهش از فوریه ۲۰۲۱. با وجود افزایش قابلتوجه تراکنشها در بلکفرایدی، اثر آن بسیار کمتر از سالهای گذشته بود و خردهفروشان از «اضطراب خرید» مصرفکنندگان سخن گفتند. این کاهش قدرت خرید و احتیاط مصرفی با عدمقطعیت پیرامون بودجه و چشمانداز اقتصادی تضعیفشده در ارتباط دانسته میشود.
بر اساس گزارش کنسرسیوم خردهفروشی بریتانیا (BRC)، رشد فروش نسبتبه نوامبر گذشته عمدتاً ناشی از افزایش ۳ درصدی فروش مواد غذایی بود که حتی کمتر از نرخ تورم قرار داشت. فروش کالاهای غیرغذایی تقریباً ثابت ماند و تنها ۰.۱ درصد رشد کرد که کمتر از متوسط ۱۲ماهه آن بود. احزاب مخالف، ماهها ابهام درباره بودجه را عامل ضربه به اعتماد مصرفکنندگان میدانند و فشارها برای بازنگری در تغییرات مربوط به نرخهای تجاری بر خزانهداری افزایش یافته است. خردهفروشان و بهویژه کسبوکارهای متوسط و زنجیرههای بار، از فشارهای هزینهای و کاهش مراجعه مشتریان آسیبپذیرتر شدهاند.
هرچند اعتماد به وضعیت اقتصادی همچنان پایین است، ارزیابی افراد نسبتبه وضعیت مالی شخصی اندکی بهبود یافته است. این ضعف کلی مصرف، همراه با رشد اقتصادی کند و افزایش بیکاری، احتمال کاهش نرخ بهره از ۴ به ۳.۷۵ درصد در نشست پیشروی بانک انگلستان را تقویت کرده است. با این حال برخی بخشها مانند آژانسهای مسافرتی و خدمات استریمینگ در بلکفرایدی جهشهایی را ثبت کردند.
BRC هشدار میدهد که اگر سیاستهای عمومی بر احیای اعتماد مصرفکننده و کاهش هزینههای فعالیت خردهفروشان تمرکز نکند، احتمال تداوم این رکود رفتاری در ۲۰۲۶ وجود دارد.