چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ با کاهش تاثیر بحران Covid-۱۹ به رشد متوسط مثبت برگردد.
کد خبر : ۱۱۹۱۹۹
چشم انداز

به گزارش ایبِنا به نقل از فیچ سولوشن، ایران سومین سال متوالی رکود اقتصادی را در سال ۲۰۲۰ در نتیجه آسیب حاصل از کرونا تجربه خواهد کرد. فیچ سلوشن رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ایران را ۴.۱- درصد در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد که سومین سال متوالی کوچک شدگی در اقتصاد آسیب دیده از تحریم های این کشور است.


اقدامات همه گیر Covid-۱۹ و اقدامات مربوط به آن برای فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت و تجارت را به شدت مختل کرده است. ما انتظار داریم که اقتصاد در سال ۲۰۲۱ با کاهش تاثیر بحران Covid-۱۹ به رشد متوسط ​​مثبت برگردد. در میان مدت، احتمالاً چشم انداز اقتصادی ایران به رابطه این کشور با آمریکا و آینده رژیم تحریم های آمریکا بستگی خواهد داشت.


ریال در بازار موازی نیز با وجود تزریق نقدینگی بانک مرکزی (که گزارش می شود ۱.۵ میلیارد دلار باشد) به شدت در برابر دلار کاهش یافته است. این امر احتمالاً ناشی از کاهش شدید صادرات در نتیجه شیوع ویروس بوده (که باعث ضعف تقاضای خارجی و ایجاد اختلال در زنجیره های تامین شده است)، و طبق گفته بانک مرکزی، امتناع برخی از صادرکنندگان از بازپرداخت درآمد حاصل از آنها.


تضعیف نرخ ارز منجر به کمبود و افزایش هزینه کالاهای وارداتی می شود، بنابراین تورم را دامن می زند، که - گرچه هنوز هم بالا است - اما در یک سال گذشته روند کاهشی داشته است. در سال ۲۰۲۱، با کاهش اثرات بحران Covid-۱۹ ، انتظار داریم اقتصاد تا حدودی تثبیت شود.


تا آن زمان، شوک اولیه اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده نیز کمرنگ خواهد شد و بازگشت به رشد مثبت مثبت تولید ناخالص داخلی حدود ۱.۸ درصد را تسهیل می کند. فراتر از این، چشم انداز اقتصادی ایران اساساً توسط روابط تهران با واشنگتن و آینده تحریم های ایالات متحده تعیین خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر