26 آذر 1399 - 11:48

کنترل فساد و شفاف سازی عملکرد از شروط حکمرانی مطلوب بازار سرمایه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای حکمرانی مطلوب در بازارهای مالی شروط و رعایت نکاتی چون دسترسی یکسان سهامداران به اطلاعات، کنترل فساد و جلوگیری از رانت الزامی است.
کد خبر : ۱۲۰۵۱۰
مصباح

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، به نقل از اگزیم نیوز، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم امروز چهارشنبه در ششمین همایش مالی و اسلامی که به صورت وبینار برگزار شد؛ چگونگی حکمرانی در بورس را مبتنی بر رعایت ۷۵ نکته دانست و ادامه داد: با اتخاذ سیاست های پیش بینی شده، صریح، شفاف در کنار پاسخگویی به مشارکت مردم، می توان فساد در بازارهای مالی را کنترل کرد.

وی گفت: سیاست های اقصادی در بازار سرمایه باید بلندمدت تدوین شود تا شرکت های حاضر دربورس؛ برای رخدادهای پیش رو، قدرت تصمیم گیری داشته باشند. مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه برخی از شرکت ها باید معادل ۵ سال از سرمایه گذاری آنها گذشته باشد تا به بازدهی برسند و وارد بازار سرمایه بشوند، افزود: اگر سیاست های بلندمدت در اختیار آنها نباشد، امکان تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، از آنها سلب خواهد شد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهاردار با تاکید بر تدوین قوانین آشکار، صریح، قابل فهم برای عموم سهامداران، ادامه داد: شرکت های سرمایه گذار می توانند با تدوین قوانین شفاف و مطلوب و همچنین اطلاع رسانی صحیح نه تنها زمینه آگاه شدن مخاطبان از جزییات بلکه قدرت مقابله با چالش ها را برای آنها فراهم آورند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت نکاتی دیگر در تدوین قوانین حمکرانی مطلوب در بازارهای مالی، یادآور شد: سازمان اداری در یک حاکمیت مطلوب باید کارآمد، شفاف، عقلانی و قانونمند باشد تا امکان هرگونه کاغذبازی و رانت از آن حذف شود.

مصباحی مقدم وسعت و عمق بازار سرمایه را از سال ۸۴ تا به امروز نشات گرفته از تحرک دانست و گفت: بازنگری و روزآمد بودن قوانین باعث شده تا این بازار حرکتی پویا داشته باشد و این پویایی منجر شده تا هر ساله بیش از پیش با استقبال مردم روبه رو شویم.

وی در ادامه با تاکید بر نقش و حضور عموم مردم در بازارهای مالی ادامه داد: مردم می توانند با مطالبه گری های خود به شفافیت بورس کمک کند. عضو تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تقسیم پول در بازه زمانی کوتا مدت برای عموم مردم جذاب بوده از این روست که بازار سرمایه و بورس در چند سال اخیر مورد توجه عموم قرار گرفته و سهم خود را در بازارهای مالی افزایش داده است.

وی گفت: از آنجا که نیازمند به توسعه سرمایه گذاری و جهش در تولید هستیم باید نسبت به افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد اقدام کنیم. مصباحی مقدم وجود ریسک را از مشخصه های بازار سرمایه بخصوص به عنوان یک چالش و امتیاز ارزیابی ذکر کرد و گفت: وجود ریسک همچنین منجر به ایجاد تنوع خواهد شد و با سلیقه های گوناگون مردم همسویی پیدا می کند و در قالب یک امتیاز، انگیزه حضور در بازار ایجاد می کند.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهاردار با اشاره به حضور ۱۵ میلیون سهامدار در بازار بورس، افزود: این تعداد به غیر از سهامداران عدالت هستند که در مجموع حجم بسیار قابل توجهی بوده و نیاز است تا امکان نظارت و بیان دیدگاه های مردم، بیش از قبل ایجاد شود.

مصباحی مقدم همچنین در ششمین همایش مالی و اسلامی بر ضرورت تببین نقش ها برای حکمرانی مطلوب در بازار سرمایه تاکید کرد و ادامه داد: پاسخگویی به مردم و اقناع مقابل فعالیت ها باید در اولویت قرار گیرد.

وی به برابری همگان مقابل قانون تاکید کرد و گفت: در بازارهای مالی هیچ شخصی نباید وارد خط ویژه شود و همه نرخ ها و روندها باید برای عموم به طور یکسان شفاف باشد. این عضو تشخیص مصلحت نظام در ادامه مبارزه با فساد را از اولویت های مدیران بازارهای مالی دانست و افزود: از آنجا که تعداد زیادی از مردم در این بازارها حضور دارند، اگر بخشی از آن دچار فساد شود، یک انتقاد عمومی شکل می گیرد و اعتماد مردم از بین می رود به طوری که در کوتاه مدت خروج سرمایه را سبب خواهد شد.

مصباحی مقدم در پایان به برخی اقدامات انجام شده توسط شورای فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: این شورا در سال ۹۹ طرح هایی همچون اوراق منفعت مبتنی بر سهام، اوراق سلف مسکن، اوراق منفعت آزادراه ها، مرابحه پیمانکاری را مورد بررسی و تصویب قرار داده تا تنوع بازار سرمایه و افزایش اعتماد و حضور بیش از پیش مردم را شاهد باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر