03 شهريور 1400 - 10:04

مهم‌ترین راهکارهای جبران کسری بودجه دولت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است انضباط مالی و کاهش هزینه‌های دولت یکی از راهکارهای اساسی است که می‌تواند در جبران کسری بودجه تاثیرگذار باشد.
کد خبر : ۱۲۶۳۷۸
آرگون

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه جبران کسری بودجه از طریق چاپ پول بسیار مشکل آفرین و تصمیم نادرستی است، اظهار کرد: استقراض از بانک مرکزی و فشار به پایه پولی برای تامین کسری بودجه تورم سنگینی را به دنبال خواهد شد که متاسفانه در سال های گذشته چنین تجربه ای را شاهد بودیم. 


عباس آرگون در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: برای تامین کسری بودجه نمی توان فقط از یک محل اقدام کرد بلکه باید از طرق مختلف نسبت به تامین کسری بودجه و اصلاح آن اقدام کرد. یکی از این راهکارها این است که دولت از محل فروش دارایی های خود بخشی از کسری بودجه را جبران کند. 


وی ادامه داد: انتشار اوراق یکی دیگر از مسیرهای جبران کسری بودجه است که می توان از طریق اوراق بدهی از طریق بازار سرمایه تامین مالی داشت. 


نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: مورد بعدی مرتبط با مالیات‌هاست به نحوی که هم باید پایه‌های مالیاتی گسترش یابد و نظام جامع مالیاتی بتواند از بخش‌های غیرشفافی که مالیات نمی‌دهند مالیات بگیرد و هم اینکه معافیت‌های مالیاتی غیرضرور نیز حذف شود. 


به گفته آرگون، انضباط مالی و کاهش هزینه‌های دولت نیز یکی دیگر از راهکارهای اساسی است که می‌تواند در جبران کسری بودجه تاثیرگذار باشد. 


وی با بیان اینکه کاهش درآمدهای ارزی نقش مهمی در به وجود آمدن کسری بودجه دارد، افزود: امیدواریم در دولت جدید اقدام عاجلی برای رفع تحریم‌ها انجام شود تا بتوان از طریق صادرات نفت بخش زیادی از این کسری بودجه را جبران کرد. باید تلاش کرد توسعه صادرات و افزایش درامدهای ارزی در دستور کار قرار گیرد. هرچه نااطمینانی‌ها کمتر شود طبیعتا خروج سرمایه از کشور نیز کمتر خواهد شد. 


نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: برای جبران کسری بودجه باید در قالب‌هایی که بار تورمی حداقلی داشته باشد تمرکز کرد. اگر ساده‌ترین راه ها انتخاب شود قطعا شاهد تحمیل بار تورمی سنگینی خواهیم بود که شاید مشکلات را در کوتاه مدت حل می کند اما در میان مدت تورم سنگینی را به اقتصاد وارد خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر