28 مهر 1400 - 10:09

تضمین شفافیت مالی با رمز ارز ملی

یک کارشناس مسائل رمزارزها می‌گوید: ما در کشور به استفاده از یک ارز دیجیتال نیاز داریم که اگر سازکار آن به صورت قانونی و تحت کنترل بانک مرکزی باشد، مزیت‌های بسیاری را در اقتصاد به همراه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۲۷۶۷۱
رمز ارز

یک کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال با اشاره به اینکه بیشتر از دوسال است که بحث رمزارزها در کشور ما داغ است و از این مورد به عنوان یکی از راه های دور زدن تحریم نیز یاد می شود، اظهار کرد: برقراری رمز ارز ملی در اقتصاد ایران و راه‌اندازی آزمایشی آن که از سوی رییس کل بانک مرکزی عنوان شده، خبر خوشایندی است که می تواند برای فعالان این حوزه و مردم مفید باشد.


مهرداد فرنوش در گفت‌وگو با ایبِنا تصریح کرد: اینکه قرار است رمز ارز در کشورما نیز مانند کشورهای دیگر قانون گذاری و حد و حدود آن مشخص شود اتفاق خوبی است که باید زودتر از اینها اتفاق می افتاد تا هم ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را برای مردم کاهش دهد و هم برای کسب و کارهایی که در این بخش کار می کنند روشنگری و شفاف سازی کند.


وی با بیان اینکه امیدواریم تدوین آیین نامه‌ها و قانون گذاری مرتبط با رمزارزها زودتر انجام شود تا از بلاتکلیفی خارج شویم، تاکید کرد: ما در کشور به استفاده از یک ارز دیجیتال نیاز داریم که اگر سازکار آن به صورت قانونی و تحت کنترل بانک مرکزی باشد، مزیت های بسیاری را به همراه خواهد داشت.


این کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال ادامه داد: یکی از مزیت ها این است که می‌توانیم با پشتوانه ریال در هر جای دنیا به صورت امن مانند یک کیف پول کار مالی انجام دهیم و نقل و انتقالات مالی حتی در پرداخت های خُرد داشته باشیم.


فرنوش اظهار کرد: این امر نه تنها برای عموم مردم و فعالان اقتصادی مثبت ارزیابی می شود، بلکه برای نظارت نهادهای حاکمیتی نیز مفید است. به عنوان نمونه شرکت های دانش بنیان صادراتی برای دریافت ارز حاصل از صادرات خود با سختی‌هایی مواجه هستند که متحمل پرداخت کارمزدهای بسیار بالا هستند. این در حالی است که اگر رمز ارز ملی تحت کنترل بانک مرکزی انجام شود، به بسیاری از روش های پرداخت به ویژه پرداخت های بین المللی کمک خواهد کرد.


به گفته وی، استفاده از رمز ارز ملی هم اعتماد را به مردم و فعالان این حوزه برمی گرداند و هم به بانک مرکزی کمک می‌کند، چرا که شفافیت مالی و امنیت تراکنش ها را تضمین می کند. فعالیت های حوزه رمز ارز اگر زیر نظر قانون گذار انجام گیرد، در مبارزه با پولشویی و رصد و مانیتور استفاده از این رمزارز در حوزه های ممنوعه کمک خوبی خواهد داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر