24 خرداد 1401 - 12:24
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا؛

بخشنامه ارزی بانک مرکزی نرخ دلار را کاهش می‌دهد/ تقاضای کاذب کم می‌شود

یک کارشناس اقتصادی تأکید کرد: دستورالعمل ارزی بانک مرکزی، عرضه ارز را افزایش و تقاضای کاذب را کاهش می‌دهد؛ بنابراین طی روزهای آتی به کاهش نرخ دلار می‌انجامد.
کد خبر : ۱۳۳۵۱۱
جیهانی

حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، درباره ابلاغیه اخیر بانک مرکزی اظهار کرد: مجوز فروش اسکناس ارز صادرکنندگان به قیمت توافقی روز در صرافی ها به چند اتفاق منجر خواهد شد؛ نخست، با توجه اینکه قیمت روز ارز در صرافی‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و باتوجه‌به حجم ورود اسکناس تعیین می‌گردد، تصمیم اخیر باعث می‌شود بخش زیادی از صادرکنندگان که می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در قالب اسکناس به کشور وارد کنند، ارز خود را به صرافی‌ها بدهند.


وی ادامه داد: بنابراین باتوجه‌به فاصله زیادی که هم‌اکنون نرخ نیما و سنا با بازار آزاد دارد، جذابیت خوبی برای تجار و صادرکنندگان ایجاد خواهد شد که ارز فیزیکی خود را به صرافی‌ها ارائه کنند. این کار موجب افزایش عرضه خواهد شد و به دنبال آن بخش زیادی از تقاضای سفته‌بازانه و کاذبی که طی چند هفته اخیر در اثر انتظارات تورمی و کنش‌های سیاسی در کشور به وجود آمده بود، کاهش می‌یابد.


این کارشناس افزود: به‌تبع این اتفاق، فشار روی دلار حواله نیز کاهش می‌یابد و جذابیت انتقال حجم بیشتری از ارزهای حاصل از صادرات به کشور، بازار داخل را تعدیل خواهد کرد؛ بنابراین تصور بنده این است که طی روزهای آتی با کاهش نرخ دلار مواجه خواهیم شد.


جیهانی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه قیمت‌گذاری دستوری در همه حوزه‌ها –چه به بهانه سامانه‌ها یا تصمیمات ارگان‌های دولتی کاری غلط و خارج از قاعده است و منجر به این می‌شود که ظرفیت‌های اقتصاد به‌صورت واقعی در قیمت‌ها منعکس نشود. حال باتوجه‌به اینکه ظرفیتی برای عرضه به‌اندازه نیاز در بازار ایجاد شده، قاعدتاً قیمت هم به سمت تعدیل و واقعی شدن پیش خواهد رفت.


وی یادآور شد: نکته بعد این است که در بازار ارز بخشی از صادرکنندگان در حوزه‌های خرد فعال هستند و ظرفیت خیلی خوبی دارند که ارز حاصل از صادرات خود را در قالب اسکناس وارد کشور کنند. همچنین باتوجه‌به قانونی که اخیراً بانک مرکزی و گمرکات وضع کرده‌اند مبنی بر اینکه هرگونه ارزی که در گمرکات اظهار شود در آینده مالیات نخواهد داشت، این موضوع فرصت بسیار خوبی را ایجاد می‌کند که صادرکنندگان خرد از حاشیه سود ۱۵ الی ۲۰ درصدی بین نرخ نیما و ارز اسکناس صرافی‌ها بهره ببرند. براین‌اساس وضعیت تأمین نقدینگی برای این دسته از تجار بهبود می‌یابد و ظرفیت صادرات خرد و چمدانی و صادرات مقطعی - که از طریق صادرکنندگان با گردش مالی پایین انجام می‌شود - را ارتقا می‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر