مشکلات تحریمی برای بیش از ۱۰۰ میلیون کارت «میر» روسیه

مشکلات تحریمی برای بیش از ۱۰۰ میلیون کارت «میر» روسیه
روسیه در سال ۲۰۱۵ پس از اولین دور تحریم‌های غرب به دلیل الحاق کریمه به روسیه در سال قبل، توسعه سیستم پرداخت داخلی خود را آغاز کرد.
کد خبر : ۱۴۱۸۸۷

به گزارش ایبِنا؛ مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارش جدید پایش تحولات تجارت جهانی، در خصوص چالش‌های سیستم پرداخت روسی، در بخش تحولات جهانی بیان داشته است: "رئیس بانک مرکزی روسیه اخیراً اعلام کرده است که روسیه در گسترش جهانی سیستم پرداخت خود که برای دورزدن تحریم‌های غرب ایجـاد شده، بـا مشکلاتی مواجه است. ویزا و مسترکارت، فعالیت خـود را در روسیه پس از حمله بـه اوکراین بـه حالت تعلیـق درآوردند. مهم‌تر آنکه نقل و انتقالات بانکی بین اروپا و روسیه نیز دشوار شـده است.

روسیه در سال ۲۰۱۵ پس از اولین دور تحریم‌های غرب بـه دلیل الحاق کریمه بـه روسیه در سال قبـل، توسعه سیستم پرداخت داخلی خود را آغـاز کرد. رئیس بانک مرکزی روسیه اذعان کرد که بـا بسیاری از بانک هـا و نهاد‌های قانونی از بسیاری از کشور‌ها بـرای گسترش استفاده از کارت هـای بانکی میـر کار می‌کنیـم امـا بـا مشکلاتی روبـرو هستیم. وی افـزود کـه بانک هـای خارجـی تمایلی بـه پیوسـتن بـه سیسـتم میـر ندارنـد؛ زیـرا در تلاش بـرای به حداقل رساندن خطر تحریم‌های بالقـوه علیه خـود هسـتند.

بیش از ۱۰۰ میلیون کارت میر طی هفت سال گذشته صادر شـده است و بـه ایـن معنی کـه بـر اساس ارقام شرکت صادرکننده کارت، بیش از نیمی از جمعیت روسـیه یک کارت دارند. کارمندان بخـش دولتی و مستمری بگیران برای دریافت وجوه و مزایای دولتی بـه کارت میـر نیـاز دارند. سیسـتم پرداخت میـر در حال حاضـر تنهـا در تعـداد معـدودی از کشور‌ها از جمله بلاروس و قزاقستان در دسـترس اسـت. چندین بانک روسی گفتند کــه در حال کار بـر روی صدور کارت بــا UnionPay چیـن به عنـوان جایگزین هستند.



بانک‌های ترکیه استفاده از میر را تعلیق کردند 



Isbank و Denizbank از بانک های مهم ترکیه اخیراً اعلام کردند که به دنبال هشدار واشنگتن، اسـتفاده از سیستم پرداخت MIR روسـیه را متوقف کرده اند. ایزبانک ترکیه نیز پیروی از تحریم هـای روسیه را اعلام کرد. وزارت خزانه داری آمریکا اخیراً هشدار داد نهادهـای مالی سایر کشور‌ها در صورت کمک بـه مسکو از مجازات هـای ایالات متحده، مصون نخواهند بـود. ایـن هشدار آشکارا بـه بانک هـای ترکیه بیان شده بـود. بانک هـای ترکیه در اوایل مـاه اوت بـه شبکه پرداخت MIR پیوستند و بـه گردشگران روسـی اجازه دادند تا هزینه خریدهای خود را در این کشور بپردازند. "

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر