09 اسفند 1401 - 14:22
گزارشی میدانی ایبِنا از کف بازار ارز؛

روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد/ سردرگمی دلالان دلار

روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد  سردرگمی دلالان دلار
حال و هوای بازار ارز پس از موافقت شورای عالی هماهنگی سران قوا با افزایش اختیارات بانک مرکزی است.
کد خبر : ۱۴۷۳۷۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ در شرایطی که در روز‌های پایانی هفته قبل، تلاش سفته بازان و دلالان برای ایجاد فضای هیجانی در بازار ارز به بزرگ‌تر شدن حباب نرخ ارز به ویژه دلار منجر شده بود، با روز یکشنبه هفته جاری، ترمز این روند کشیده شد و بهای دلار غیررسمی از کانال ۶۰ هزار تومانی در فضای مجازی به ارقام بسیار پایین‌تر سقوط کرد.  

این روند امروز نیز تداوم داشته و آن گونه که مشاهدات میدانی خبرنگار ما حکایت دارد، در بازار غیررسمی ارز و در محدوده سبزه میدان و خیابان فردوسی تهران، نرخ دلار نسبت به روز قبل حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش دارد. این در حالی است که نگاهی به کانال‌های فردایی ارز در فضای مجازی نیز خبر از افت نرخ دلار به کف کانال ۵۷ هزار تومان دارد.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد امروز در بازار غیررسمی ارز، معامله گران و دلالان یا تمایلی به خرید ارز ندارند و یا در تعیین نرخ معامله دچار سردرگمی شده‌اند و بین نرخ ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان، قیمت‌های متفاوتی به متقاضیان خرید اعلام می‌کنند.

این اتفاقِ تقریبا نادری در بازار ارز است و نشان می‌دهد اقدامات فعالانه بازارساز در روز‌های اخیر و شوک منفی روز یکشنبه که با ریزش ۵ هزار تومانی نرخ دلار همراه بود، دلالان را دچار ترس و تردید کرده است و در نتیجه در این فضا، خرید ارز جایی در فضای بازار ندارد و بسیاری ترجیح می‌دهند که در سمت فروش قرار بگیرند.

از سوی دیگر، صرافی‌های مجاز نیز با مجوز بانک مرکزی (مبنی بر خرید و فروش ارز در صرافی ها) با سهولت و بدون واسطه، اسکناس دلار آمریکا را امروز به نرخ ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان به مردم می‌فروشند و مشاهدات نشان می‌دهد هم اکنون هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد.

از نکات قابل تامل در رصد میدانی امروز بازار ارز، اذعان برخی دلالان به خبر مهم ارزی روز گذشته بود؛ تصمیمی که دیروز از تصویب بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای اختیار مهار قیمت ارز خبر داد. به بیان دیگر دیروز اعلام شد که "سران قوا و اعضای شورا با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالا‌های مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی بررسی و به تصویب رساندند. "

تحت تاثیر این خبر مهم ارزی و حضور فعالانه بازارساز در بازار ارز، از ابتدای امروز روند نرخ‌های غیررسمی ارز را کاهشی کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر